
www.res.ethz.ch

MASS MEDIA

N
agorno-

Karabakh

Adjara

South
Ossetia

Abkhazia

analytical

No. 25 18 March 2011

■■ Traditional Failings versus Non-Traditional Prospects of the Armenian Media	 2
By Arpine Porsughyan, Yerevan

■■ Media in Azerbaijan: The Ruling Family Dominates TV,  
the Opposition Has Some Papers	 4
By Arifa Kazimova, Baku

■■ Georgia: Immature Media	 7
By Nino Robakidze, Tbilisi

■■ OPINION POLL
Public Use and Perception of Mass Media in the South Caucasus	 12

■■ DOCUMENTATION
Assessment of Media Freedom in International Comparison	 15

■■ CHRONICLE
From 9 February to 10 March 2011	 18

digest

caucasus

Research Centre 
for East European Studies 

University of  Bremen

Center 
for Security Studies 

ETH Zurich

 HEINRICH BÖLL STIFTUNG
SOUTH CAUCASUS

resourcesecurityinstitute.org www.laender-analysen.de www.boell.ge

German Association for 
East European Studies

Institute for European, 
Russian, and Eurasian Studies

The George Washington 
University

http://www.resourcesecurityinstitute.org


CAUCASUS ANALYTICAL DIGEST No. 25, 18 March 2011 2

Traditional Failings versus Non-Traditional Prospects of the Armenian 
Media
By Arpine Porsughyan, Yerevan

Abstract
Despite the large number of media outlets in Armenia, traditional media remains homogenous in its message. 
This is especially troublesome in an environment where the majority of the population are passive receivers 
and do not seek alternative sources of information. With the absolute dominance of government–friendly 
broadcast media, what are the implications for reporting on the political behavior of Armenians and can new 
and social media provide a ground for non-elite voices? 

The Media Landscape in Armenia 
On December 16, 2010, the National Commission on 
Television and Radio of Armenia announced the results 
of the broadcast license tender. A1+, one of the few inde-
pendent media outlets, was denied a broadcast license 
for the thirteenth time despite calls from the interna-
tional community prior to the voting for offering broad-
cast licenses to new outlets to liberalize the media in 
Armenia. Freedom House Executive Director David J. 
Kramer remarked that “A thirteenth denial of A1+’s law-
ful request for a license would be a slap in the face to 
advocates of free media everywhere.”1 A1+ was denied a 
broadcast license in 2002 and has been off the air since. 
Media experts described it as a major setback for media 
freedom in Armenia.

Despite the relatively high number of traditional 
media outlets, both state and private, that exist in Arme-
nia—48 television stations including the local ones, 36 
newspapers and 17 radio stations—, media in Armenia 
suffers from a lack of pluralism, openness and profession-
alism. 2 Freedom House classifies the media in Arme-
nia as not free and the IREX Media Sustainability Index 
reports no changes in the low score over the last year.3

The state-run Armenian Public Television and the 
Armenian Public Radio are two of the few stations that 
reach a nationwide audience. Many of the private tele-
vision stations are owned by government-friendly busi-
ness elites and these broadcasters employ a high degree 

1	 Freedom House (December 14, 2010). Freedom House Calls 
on Armenia to Liberalize its Broadcast Media. Retrieved Jan-
uary 17, 2011 from http://www.freedomhouse.org/template.
cfm?page=70&release=1293.

2	 IREX (2010). Media Sustainability Index 2010 Armenia. 
Retrieved January 3, 2011, from http://www.irex.org/project/
media-sustainability-index-msi.

3	 Freedom House (2010). Freedom of the press. Retrieved Decem-
ber 23, 2010, from http://www.freedomhouse.org/template.
cfm?page=16&year=2010 (see Documentation Section in this 
issue). IREX (2010). Media Sustainability Index 2010 Arme-
nia. Retrieved January 3, 2011 from http://www.irex.org/project/
media-sustainability-index-msi.

of self-censorship to avoid losing their licenses.4 While 
newspapers provide alternative political views, their cir-
culation is limited—5,000 copies for the most popular 
newspaper. Radio stations generally focus on entertain-
ment with the only exception being Radio Free Europe/
Radio Liberty. 

Traditional Media and the Population
What are the viewing habits of the population of Arme-
nia and how much is the population dependent on broad-
cast and print media? The Caucasus Research Resource 
Centers’ Caucasus Barometer 2009 (CRRC CB), a 
nation-wide survey conducted annually in the South 
Caucasus asked Armenians about their media prefer-
ences and perceptions. According to the survey data, 
which are documented in the Opinion Poll Section of 
this issue, television is the most popular medium in 
Armenia. The overwhelming majority of the popula-
tion receives at least one local language television chan-
nel and 90 percent of the population claims to watch 
at least one television news program a day. In contrast, 
only 34 percent of the population read a newspaper/news 
magazine at least once a week. The amount of newspa-
per readership varies between the big cities and the out-
lying areas—44 percent of capital inhabitants claim to 
read a newspaper/newsmagazine at least once a week 
versus 26 percent of rural inhabitants who do the same. 

With the dominating popularity of television, it is 
not surprising that television is the main source of infor-
mation about current events in the country for 90 per-
cent of the population. Neighbors and friends together 
are the second main source of information on current 
events for around half of the population.

However, viewing preferences do not always translate 
into satisfaction with the quality of the information. In 
particular, those in the capital with access to alternative 
sources of information claim that the television chan-
nels in Armenia do not present different perspective on 

4	  Ibid.

http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=70&release=1293
http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=70&release=1293
http://www.irex.org/project/media-sustainability-index-msi
http://www.irex.org/project/media-sustainability-index-msi
http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=16&year=2010
http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=16&year=2010
http://www.irex.org/project/media-sustainability-index-msi
http://www.irex.org/project/media-sustainability-index-msi


CAUCASUS ANALYTICAL DIGEST No. 25, 18 March 2011 3

the news in the country (34 percent in the capital ver-
sus 22 percent in rural areas). Focus groups conducted 
by CRRC in 2008 with media consumers in Yerevan 
also showed general dissatisfaction with the way news 
is presented on local television channels. 

“I don’t trust TV because it doesn’t correspond to real-
ity at all. There are cases when you witness something and 
they report something totally different.” (Female, 18–40, 
Armenia)5 

However, a rather large percent of the population 
falls into the category of passive receivers of informa-
tion who do not have a strong opinion about the qual-
ity of reporting or the accuracy of news on local media 
channels. Thus, in response to the question “How well 
do you think TV journalists in Armenia inform the pop-
ulation about what is actually going on in the country,” 
over 60 percent of the respondents took a neutral posi-
tion or did not know. 

Literature on the topic suggests that media influ-
ence is especially strong in the environments where the 
number of alternative sources of information is lim-
ited.6 The population in Armenia also recognizes the 
influence of broadcast media on the formation of opin-
ion; over 40 percent of Armenians either agree or com-
pletely agree that television defines what people think.7 
How then is media interacting with the political behav-
ior of the population?

Traditional Media and Elections
The presidential election of February 2008 and its imme-
diate aftermath delivered yet another blow to the media 
in Armenia. The favorable coverage of then Prime Min-
ister Serzh Sargsyan, when compared to the completely 
negative coverage of the main opponent, Levon Ter-
petrosyan, played a significant role in increasing the 
level of tensions surrounding the elections. According 
to the OSCE/ODHIR Election Observation Mission 
report, the state-owned H1 did not treat the candidates 
equally despite allocating comparable airtime to their 
campaigns in its news coverage. Moreover, the majority 
of coverage on Ter-Petrossian was negative even though 
he was the main opposition candidate and was given the 
most airtime. Public radio adopted a similar approach 
while the state-owned Hayastani Hanrapetutyun news-
paper gave clear preferential and generally positive cov-

5	 Caucasus Research Resource Centers (2008). Armenian and 
Azerbaijani International News Coverage—Empirical Findings 
and Recommendations for Improvement. Retrieved March 5, 
2009, from http://epfound.am/index.php?article_id=260&clang=0.

6	 Mughan, A. eds (2002). Democracy and the Media: A Compar-
ative Perspective, New York: Cambridge University Press.

7	 Caucasus Research Resource Centers (2009). Caucasus Barom-
eter. Available from www.crrccenters.org. 

erage to Sargsyan in some 45 percent of its print space 
devoted to the elections.8 

In the aftermath of the contested elections of 2008, 
the government declared a 20-day state of emergency 
and imposed tight control on the media. Almost all 
newspapers in Armenia suspended publication during 
that time. Most other media outlets followed the stipu-
lations of the state of emergency, broadcasting or print-
ing only official news. 

While the international community urges the Arme-
nian government to liberalize its media before the 2012 
parliamentary elections, new processes, such as the 
switch from analog to digital broadcasting which may 
last until 2015, is creating new obstacles preventing new 
broadcasters from entering the market. 

Traditional Media and Reporting on the 
“Other”
What is the role of media in shaping public opinion 
about the countries that have tense relationships with 
Armenia? 

Research shows that reporting both on Azerbaijan 
and Turkey is generally driven by the state’s official posi-
tions. Monitoring results of media sources in Armenia 
and Azerbaijan document how inaccuracies in articles 
published by the leading newspapers in Armenia and 
Azerbaijan “don’t add any new or necessary informa-
tion, but rather [they] set a negative context in the pub-
lic consciousness, which hinders dialogue and mutual 
understanding.”9 A more recent media monitoring effort 
of Armenian and Azerbaijani media shows that:10

Still, the journalists very rarely acknowledge their respon-
sibility in enhancing existing alienations and, mildly put, 
mutual hostility between the people of the two counties. Or, 
while acknowledging it, they continue supporting and often 
encouraging politicians, academicians, public figures, provid-
ing them with the newspaper space and airtime to increase 
the confrontation. They play a significant role in keeping alive 
the old stereotypes and stimulating new ones, they distort the 
reality, complicated as it is, thus impeding mutual under-
standing and the establishment of trust between neighbors, 
rendering the advancement of peace impossible. 

8	 OSCE/ODHIR Election Observation Mission (May 30, 2008). 
Republic of Armenia Presidential Elections 19 February, 2008. 
Warsaw. Retrieved 23 September, 2008, from http://www.osce.
org/documents/odihr/2008/05/31397_en.pdf. 

9	 Yerevan Press Club, Yeni Nesil Journalists Union of Azerbaijan 
& Black Sea Press Association (2005). What Can a Word Do?: 
Materials of Armenian, Azerbaijani and Georgian Press Anal-
ysis. Retrieved September 20, 2008, from http://www.ypc.am/
eng/?go=act/studies.

10	  “Yeni Nesil” Journalists Union, Yerevan Press Club (2010). 
Armenian-Azerbaijani relations in media of Armenia and 
Azerbaijan.

http://epfound.am/index.php?article_id=260&clang=0
http://www.crrccenters.org
http://www.osce.org/documents/odihr/2008/05/31397_en.pdf
http://www.osce.org/documents/odihr/2008/05/31397_en.pdf
http://www.ypc.am/eng/?go=act/studies
http://www.ypc.am/eng/?go=act/studies


CAUCASUS ANALYTICAL DIGEST No. 25, 18 March 2011 4

Focus groups conducted in Yerevan in 2008 also 
showed the influence of media on the perceptions of par-
ticipants about the other side in the conflict.11 While most 
of the participants of the focus groups considered media 
in Armenia biased, they tended to trust official news 
sources reporting on Azerbaijan or Nagorno Karabakh. 

 “I may trust independent sources, but when we receive 
official information we have to trust it. As a resident of this 
state I should trust official information.” (Male, 18–40, 
Armenia) 

The reporting on Turkey is also generally driven 
by the government position. A recent media monitor-
ing project in Armenia and Turkey revealed that in the 
majority of cases media follow an “official” agenda in 
covering Armenian–Turkish relations.”12 Most coverage 
focuses on special events targeted at the media, official 
visits or public speeches by officials. 

Prospects and Non-Traditional Media 
With access to the internet growing, social media is com-
ing to fill some of the gaps in the traditional media, giv-

ing space to alternative voices. Over the last two years 
Armenia saw unprecedented levels of on-line activism. 
Facebook groups such as “SAVE Cinema Moscow Open-
Air Hall” or “Stop changes in maternity leave law” have 
resulted in real-life social activism. Social media has 
also encouraged projects on Armenian and Azerbaijani 
collaboration with blogs and online projects that pro-
vide grounds for mutual understanding. In the fall of 
2010 two videos on YouTube, one on the humiliation 
of soldiers in the Armenian Army13 and a second one 
about student abuse at one of Yerevan’s public schools14, 
resulted in official investigations in the Army and the 
school, respectively. 

Non-traditional media is a dynamically changing 
environment and has the potential for bringing change. 
Currently only 11 percent of Armenians claim to use 
the internet on a daily basis,15 but expanding access to 
the internet could create a serious alternative to tradi-
tional media. 

About the Author:
Arpine Porsughyan currently holds a Heinrich Böll Foundation scholarship.

11	 Caucasus Research Resource Centers (2008). Armenian and Azerbaijani International News Coverage—Empirical Findings and Recom-
mendations for Improvement. Retrieved March 5, 2009, from http://epfound.am/index.php?article_id=260&clang=0.

12	 Eurasia Partnership Foundation, Global Political Trends Center (2010). A Survey on Turkish–Armenian Relations in Armenian and Turk-
ish Media 2006–2009. Retrieved from http://epfound.am/files/media_bias_joint_report_1.pdf.

13	 http://www.youtube.com/watch?v=fOTt2znYS1c&has_verified=1. Retrieved January 10, 2011.
14	 http://www.youtube.com/watch?v=mZQAZOojSv8. Retrieved January 10, 2011.
15	 Caucasus Research Resource Centers (2009). Caucasus Barometer. Available from www.crrccenters.org. 

Media in Azerbaijan: The Ruling Family Dominates TV, the Opposition 
Has Some Papers
By Arifa Kazimova, Baku

Abstract
The family of Azerbaijani President Aliev maintains tight control over the country’s TV stations. Mostly the oppo-
sition is limited to a small number of low-circulation newspapers. The opposition papers have no access to offi-
cial news and frequently resort to publishing unverified information. Only BP and major telecoms are willing to 
advertise in the opposition press. The situation with the media reflects overall political conditions in the country.

Strict Controls on Television
In Azerbaijan, the ruling family controls almost all tele-
vision channels. However, the opposition owns a few 

papers and some web-sites. 
There are nine TV channels—the Azerbaijan Tele-

vision (AzTV), Azad Azerbaycan Television (ATV), 

http://epfound.am/index.php?article_id=260&clang=0
http://epfound.am/files/media_bias_joint_report_1.pdf
http://www.youtube.com/watch?v=fOTt2znYS1c&has_verified=1
http://www.youtube.com/watch?v=mZQAZOojSv8
http://www.crrccenters.org


CAUCASUS ANALYTICAL DIGEST No. 25, 18 March 2011 5

Ictimai (Public)TV (ITV), Lider TV, Space TV, Kha-
zar TV, ANS TV, Idman Azerbaijan and also the newly-
inaugurated Medeniyyet (Culture) Channel (opened in 
February). In addition there are 14 regional TV stations 
and 13 radio stations.

The Azerbaijan State Television and Radio Com-
pany (AZTV) became a closed stock company in 2005, 
initially raising hopes for positive changes, but to no 
avail. The decree privatizing AZTV gave 51 percent of 
its shares to the government, and the remaining part 
was to be sold to citizens. However the decree has not 
been implemented in the six years since it was issued.

No changes have taken place in AZTV program-
ming as well. Today the station continues to provide 
extensive coverage of the activities of the ruling fam-
ily and government officials. These reports usually are 
devoted to President Ilham Aliyev’s ceremonial activ-
ities, where he is shown cutting ribbons in a variety of 
state facilities and meeting with visiting officials. 

These segments are followed by stories depicting 
the public appearances of first lady Mehriban Aliyeva, 
who is also president of the Heydar Aliyev Foundation. 
Subsequently viewers see news reports about Ramiz 
Mehdiyev, the head of the Presidential Administration, 
and various ministers inaugurating new roads, schools, 
parks, theatres, and other public works. The interna-
tional news broadcast on AZTV and other local TV sta-
tions mainly focuses on the aftermath of natural disas-
ters—storms, floods, and tornados—in the USA, Brazil 
or China. These pieces serve to create the impression of 
turmoil in foreign countries, but stability and prosper-
ity in Azerbaijan.

Public and Private TV Stations
The situation is similar on Azerbaijan’s other stations. 
Funded by the state budget, Public TV (ITV) makes efforts 
to limit its news coverage of state officials, but they still 
receive much more attention than any other political or 
social figures. Even though ANS boasts that it is an objec-
tive, balanced and impartial broadcaster, viewers never 
see any criticism of the family of President Aliev on this 
channel even though its founders have no direct links to 
the governing family. Despite the fact that it is privately 
owned, ANS TV also dedicates the bulk of its news cover-
age to the authorities and the ruling party; though it does 
give a small part of its program time to opposition figures.

The founders of the other TV channels are in some 
way related to the ruling family. The president’s sister 
Sevil Aliyeva is among the founders of Space TV. Like-
wise, the founder of Lider TV is said to be a close rela-
tive of President Aliyev. 

These privately- owned companies sometimes violate 
basic rules of journalistic ethics. In October 2010, Lider 

TV broadcast the secretly-filmed sex video of an opposi-
tion paper editor as part of its main evening news show. 
After the appearance of the video, the editor resigned 
and the newspaper management said it was a provo-
cation against the paper on the eve of the parliamen-
tary elections. 

The Organization for Security and Cooperation in 
Europe (OSCE) pointed out ahead of the November 7 
parliamentary elections in Azerbaijan that there was a 
clear tendency among local television stations to reflect 
positively on the work and activities of state officials, 
often pointing out achievements and successes, while 
avoiding any independent and critical opinions on their 
performance. “For example, only two TV channels, the 
public broadcaster ITV and privately-owned ANS TV, 
provided some news coverage in connection with the 
press conference of the APFP–Musavat bloc on 12 Octo-
ber, during which opposition leaders talked about prob-
lems with the registration of their candidate,” the OSCE 
Observation Mission stated.

Despite the institutional structure, problems tend 
to be resolved informally. For example, the National 
Television and Radio Council (NTRC) was founded 
in 2002 to implement state policy regarding television 
and radio broadcasting and to regulate this activity. The 
main duties of the Council also include protecting the 
electronic media’s independence and public interests 
in broadcasting. The nine-member Council is funded 
through the state budget. But when Lider TV began 
broadcasting adult videos in prime-time, NTRC Chief 
Nushirevan Maharramli told US-funded RFE/RL that 
the Council did not issue any warning to Lider TV, but 
had instead talked to the TV leadership and the prob-
lem had been resolved in this way.

The state maintains firm control of TV and radio 
frequencies and only issues them to pre-approved com-
panies. Currently, 80 percent of TV and radio frequen-
cies are not in use. Unfortunately, the NTRC does not 
disclose the list of frequencies used, even though the 
law requires that it do so on a monthly basis. The Media 
Rights Institute reported in October 2010 that frequen-
cies are allocated to companies affiliated to the govern-
ment. According to the report, claiming a frequency 
without first obtaining the government’s consent could 
yield economic and political problems for the claimant. 

The NTRC clearly works in the interests of the 
leadership. It recently allotted 103.3 FM, which for-
merly belonged to the BBC, to a new radio station 
called Araz Radio established by an unknown com-
pany called “Golden Prince.” Other companies that 
sought the frequency questioned the transparency of 
the process and identity of the company that won the 
right to the frequency.



CAUCASUS ANALYTICAL DIGEST No. 25, 18 March 2011 6

Calls for Change on Television
Ramiz Mehdiyev, head of the Presidential Adminis-
tration, criticized local television in 2009. In a promi-
nent article entitled “Problems and duties on Azerbai-
jan’s Airwaves,” he called on them to undertake reforms 
and emphasize analytical and educational programs 
over entertainment. Mehdiyev stressed that TV and 
radio stations should play a significant role in protect-
ing national-moral values, propagating greater use of 
the Azerbaijani language, and promoting the country’s 
culture and historical heritage.

After this article appeared, there were similar appeals 
to local TV shows by other government officials. But no 
one called on television to offer balance and objectiv-
ity in news and analytical programs, or supported the 
idea of freedom of expression. As a result of this arti-
cle, some educational programs were created for middle 
school students. Simultaneously, a new wave of wedding 
programs appeared on almost all local stations. The pro-
grams sought to broker marriages for those who could 
not find a suitable mate or afford the wedding expenses. 

According to TV rating surveys conducted by the 
Baku-based AGB company, ANS TV is the most pop-
ular TV channel with 27 percent of the audience, fol-
lowed by Khazar TV—13 percent, ATV—12 percent, 
Lider TV—11 percent, Space—6 percent, and ITV—5 
percent. AZTV was not included in the survey. The per-
cents indicate the portion of the 1,300 surveyed view-
ers watching a particular channel, i.e, 27 percent of the 
1,300 were watching ANS, 5 percent of 1, 300 tuned 
into ITV, etc. 

Similar entertainment programs exist on local FM 
radio where there is also little political analysis. The 
radios mainly broadcast music programs and offer lit-
tle news or commentary to influence ordinary Azer-
baijanis’ socio-political views. There are a handful of 
websites (www.azadliqradiosu.az, www.mediaforum.az, www.turan.

az) which report honestly on current developments in 
the country and the world. 

Newspapers’ Access to Information
Yeni Musavat, Azadliq, Demokrat, and Bizim Yol are the 
only opposition papers published in Baku in Azerbai-
jani amongst 30 dailies and over 100 weeklies. Some of 
the opposition papers are published only once or twice 
a month. 

The circulations for local papers are tiny, accord-
ing to their own figures. They range from 5,000 for the 
Russian-language opposition paper Zerkalo to 10,650 
for Yeni Musavat. Subscribing to government-sponsored 
papers like Azerbaijan, Yeni Azerbaijan, Respublika, Xalq 
qezeti is obligatory for all organizations sponsored by the 
state budget; subscription fees are deducted from the 

salaries of teachers at schools and universities as well as 
employees at ministries and other budget organizations. 
However, these papers are rarely seen in the hands of 
readers in metro stations, buses or parks. Despite the 
obligatory individual deductions, copies of the govern-
ment papers are also distributed to the libraries of these 
organizations.

Opposition papers are mostly read by ordinary peo-
ple even though not all of them can afford to buy papers 
which cost 30–40 kopecks (half a dollar) on a daily basis. 

The opposition papers mainly cover topics critical 
of the authorities, including corruption claims related 
to specific officials. Frequently, they report uncon-
firmed information or information received from just 
one source. When asked about the credibility of their 
sources, these papers refer to the fact that the authorities 
rarely refute the information they publish. However a 
number of lawsuits have also been brought against these 
papers on charges of defamation, which is still a crim-
inal offense even though local and international media 
advocates have called for less harsh penalties. 

The latest lawsuit against the Yeni Musavat and Aza-
dliq papers was brought by Anar Mammadov, son of 
Transport Minister Ziya Mammadov, who is a major 
oligarch. The papers had claimed that Anar Mammadov 
ordered one of Qabala’s restaurants to kill a caged bear 
and prepare shish kabobs out of its meat. According to 
the papers, Anar Mammadov paid one million manats 
for that bear. Now the lawsuit is in court and Mam-
madov demands compensation of half a million manats. 

There have been many cases when government offi-
cials or ministers have stated that they “do not read the 
libels carried in the opposition papers or foreign media 
outlets like RFE/RL.” But in a number of cases, they 
have given commentaries on what these media outlets 
have published. For instance, Ali Ahmadov, executive 
secretary of the ruling Yeni Azerbaijan Party, stated in 
2010, on the parliamentary election day that RFE/RL 
was carrying slanderous information about the Azerbai-
jani state and does not publish the commentaries sent by 
government supporters. “They publish only what their 
own supporters write,” he said.

One of the reasons that the papers publish uncon-
firmed news is the barriers blocking their access to gov-
ernmental sources. The Law on Obtaining Informa-
tion was adopted in 2005 which specified a maximum 
of seven days for organizations to answer any inqui-
ries. But in most cases, the inquiries sent to them are 
delayed for weeks. 

A local NGO, the Social Union for Assistance to 
the Free Economy, along with several other organiza-
tions, sued two ministries—the Education Ministry 
and the Ministry of Labor and Social Protection—for 

http://www.azadliqradiosu.az
http://www.mediaforum.az
http://www.turan.az
http://www.turan.az


CAUCASUS ANALYTICAL DIGEST No. 25, 18 March 2011 7

not responding to the NGO’s inquiry, which focused 
on the amount of money spent reconstructing minis-
try buildings. The Supreme Court upheld both inquires. 

What is the Way Out?
Ads of major companies are mostly seen in official and 
some of the so-called neutral papers, but they rarely 
appear in opposition papers like Azadliq, Musavat, 
Bizim yol, or Demokrat. Only some oil companies like 
BP, and major mobile providers advertise in these news-
papers, the volume of the ads amounting to a few hun-
dred dollars a month. 

This ad blockade against opposition papers is seen as 
the major obstacle to economic development and con-
sequently to the independence of the local media. The 
press is not economically independent because of this 
situation. The volume of the advertising market in coun-
tries like Estonia or Latvia is some 50 million dollars in 
comparison to 2–3 million dollars in Azerbaijan, even 
though the latter is an oil and gas producing country.

According to many media experts, offering cred-
its to newspapers is not the way to solve their prob-

lems. Mehman Aliyev, director of the Turan Information 
agency, says the independence of the press depends on 
that of the whole economy. “Publishing a paper is not a 
business in Azerbaijan, it’s a tool to realize one’s political 
will. Nothing has changed during the recent five years 
because the basics of the economics have not changed. 
The monopoly has strengthened in all spheres, there 
is no competitiveness. Azerbaijan’s economy remains 
closed,” he said.

The situation with the media reflects the broader 
problems facing Azerbaijan. The country’s ranking on 
Transparency International’s Corruption Perception 
Index remains very poor in recent years. Currently, it 
ranks 134 amongst 178 countries. The ratings for free-
dom of expression and other basic rights remain grave as 
well. Azerbaijan falls into the Not Free category accord-
ing to Freedom House’s 2010 report. Another major 
international human rights advocate, Human Rights 
Watch, in its 2010 report noted that the situation for 
basic human rights is geting worse (see also the Doc-
umentation Section in this issue of the Caucasus Ana-
lytical Digest).

About the Author:
Arifa Kazimova is an editor in RFE/RL’s Baku bureau. 

Georgia: Immature Media
By Nino Robakidze, Tbilisi

Abstract
Georgia’s media faces numerous problems, including a difficult post-Soviet legacy, frequent interventions 
from the state, poor legislation, unclear ownership, and difficult access to public information and broadcast 
licenses. Most independent media cannot operate as businesses because they have problems attracting com-
panies willing to risk government pressure to advertise on their stations. The result is that Georgia has only 
a semi-free media environment.

A Difficult Legacy
Why has the Georgian media been unable to play the 
role expected of it? This is a question repeatedly asked 
throughout Georgian society during the last twenty 
years. Since the Rose Revolution, the subject has not 
lost its significance even for a while.

As late as 2003, when I was a student at the Tbilisi 
State University Faculty of Journalism, future journalists 
who sought to improve their professional skills and writ-
ing abilities were diligently browsing the recommended 
manual entitled Theory and Practice of Soviet Journal-

ism. This book was older than all of us and recalled a 
time when The Young Communist and Komsomolstaya 
Pravda published Lenin’s speeches, protocols of Com-
munist Party Congresses, and annual reports for the 
five-year plans of Soviet collective farms. 

Even though our faculty owned a professional video 
camera and students knew about it, none of them had 
seen it personally; the camera was carefully stored out 
of reach because the professors feared it would be bro-
ken by untrained hands. For many years, our depart-
ment was managed by a Communist Party bureaucrat 



CAUCASUS ANALYTICAL DIGEST No. 25, 18 March 2011 8

who was the former head of the Georgian TV and Radio 
broadcasting company, which served as the main source 
of Soviet party propaganda. That was still a time when 
Communist party activists played a prominent role. In 
2003, for the second time after 1989, Georgians again 
sought to leave behind the Communist legacy and the 
stagnation in public life that it created. 

Short-Lived Changes and Then Another 
Crackdown
Since 2003 at first sight it seems that everything has 
changed—even the Journalism Faculty of Tbilisi State 
University has appointed a young and energetic jour-
nalist as dean. The media sphere and more specifically 
Rustavi 2 became key actors in promoting incremental 
changes. Unfortunately, the “Rose Revolution” pro-
vided only a short time for future journalists to return 
to the ideals of their profession. Everybody believed, 
but only for a while, that journalism should be serv-
ing truth and provide objective information to citi-
zens. During that time, it seemed that “Soviet The-
ory and Practice” had been consigned to history once 
and for all.

Indeed, after the revolution, changes in the Georgian 
media sphere developed in a speedy manner. Already in 
February 2004, one month after the inauguration of 
President Mikheil Saakashvili, popular TV programs 
were shut one after another—“Night Courier” by Eka 
Khoperia, “Night View” by Inga Grigolia, and the pro-
gram staring Natia Zambakhidze. During 2004–2005, 
TV channels, such as “9th Channel,” “Iberia,” “202,” 
and “Ajara TV” also stopped broadcasting. In the next 
year, two more popular programs were cancelled: the 
political talk-show “On the Eve of Election” by Irakli 
Imnaishvili, and “Free Topic” by Eka Khoperia, who left 
the program during a live broadcast. Later, both jour-
nalists explained their choices, claiming that they came 
under pressure from high government officials who were 
meddling in their activities.

Likewise, Georgian print media could not avoid sim-
ilar problems. In parallel with the popular TV chan-
nels and programs, several high circulation newspapers 
and magazines have disappeared, including Morning 
Newspaper, The Main Newspaper, The New Epoch and 
Omega. Representatives of the press encountered seri-
ous problems emanating from court decisions, press 
offices of various ministries and the security police. For 
instance, the Ministry of Defense forbade a popular 
military expert and journalist, Koba Liklikadze, from 
attending briefings at the Ministry. Other representa-
tives of the media encountered problems while attend-
ing the briefings of Minister of Internal Affairs Vano 
Merabishvili.

During this period, the pressure on the media was 
particularly visible in the regions of Georgia, where rep-
resentatives of local governments physically assaulted 
and personally threatened independent journalists. 

A January 2005 report prepared by the Parliamentary 
Assembly of the Council of Europe noted that “Facts 
of intimidation and physical assaults increased, in some 
cases with the participation of high-ranking govern-
ment officials.”

“Journalists are threatened—because of their newspa-
per articles or TV programs, they are physically threat-
ened, bombs are exploding in their houses,” according 
to the letter Georgian journalists and non-governmen-
tal organizations sent to the President’s administration 
on February 3, 2006.

Two years after the Rose Revolution, the Georgian 
media continued to exist within tight constraints: some 
journalists were prohibited from attending the presi-
dent’s briefings and public events, and meetings orga-
nized by governors, ministers and other public figures. 
But at the same time, other media outlets always had 
access to exclusive information from inside governmen-
tal circles. Members of the ruling party never rejected 
the invitations of these media organizations to partici-
pate in their programs. At the same time, they consis-
tently refused to participate in the political debates orga-
nized by other media sources.

“If prior to the Revolution I was well aware of the 
important issues that would interest the audience, after-
wards it appeared that I did not know anything,” remem-
bers the Journalist Nestan Tsetskhladze, who served as a 
special correspondent of the Rustavi 2 TV Company to 
the Adjara Autonomous Region while it was controlled 
by Aslan Abashidze’s authoritarian regime. “It is natu-
ral that the renovation of the boulevard in Batumi was 
interesting for the media, but for me problematic issues 
had a priority. Until this day I hear accusations that the 
media is covering only bad news. Yes, I am a journal-
ist who considers that reacting to problems is the main 
responsibility of the media. I did not have a chance to 
work on these issues and felt that I was transformed into 
a journalist who is just holding a microphone.” Today, 
Tsetskhladze is the main editor of Netgazeti, one of the 
most popular internet publications in Georgia. She, like 
many of her colleagues who refused to simply transmit 
official statements, chose to work in the independent 
media. But unlike in the previous times, her current 
work is known to a much smaller audience.

Unclear Ownership
Georgia’s media legislation seems surprisingly liberal. 
However, media company owners agree that it creates 
possibilities for the government to implement indi-



CAUCASUS ANALYTICAL DIGEST No. 25, 18 March 2011 9

rect, but obvious pressure on journalists and media 
organizations. 

For many years, journalists and media organizations 
have discussed the necessity of media ownership trans-
parency. If in countries with a free media it is the tra-
ditional obligation of media organizations to publicly 
announce their owners, Georgian reality is completely 
different. Georgian citizens do not know who delivers 
news to them via television, who publishes the newspa-
per they read each morning, or, in general, who owns 
Georgian media. 

It is particularly difficult to understand who owns 
the two largest national broadcasting companies and 
several other TV channels in Georgia. After the Rose 
Revolution, Rustavi 2 was sold numerous times, with 
the most recent transaction taking place in June. Today 
70 percent of its shares belong to the offshore company 
Degson Limited, which is registered on the British Vir-
gin Islands. It is almost impossible for an ordinary citi-
zen to have access to even this kind of information since 
none of the media outlets post it on their websites. Media 
ownership is in almost all cases secret. 

Notwithstanding the fact that the media have been 
reporting on the sale of Imedi TV, today nobody has 
much information about the person who stands behind 
the 90 percent share holder of the organization—Rakeen 
Georgian Holding. Confusion deepened when the offi-
cial representative of the Arab investment fund Rakia 
rejected the assertion that either Rakia or its affiliated 
companies owned shares of Imedi. 

The goals of the owner of Sakartvelo (Georgia) TV 
company is similarly vague. Officially the company is 
owned by the Denal Union, which is also registered in 
an offshore zone. According to the Georgian law on state 
purchases, Sakartvelo officially cooperates with the Min-
istry of Defense and most broadcast time is filled with 
military programs prepared by the Ministry. 

Even though Georgian legislation prevents an indi-
vidual or legal entity from owning more than one license 
for a television or radio station, it does not oblige the 
media companies to publicize the actual identity of share 
holders or partners. This flaw in the legislation makes 
it physically possible that a real owner of the firm regis-
tered in an offshore zone has numerous licenses at his/
her disposal. 

Georgian legislation also does not regulate what 
share of the media holding company might be con-
trolled by one individual or legal entity. For example, 
according to research by Transparency International—
Georgia, the “Industrial Group of Georgia” owns 30 per-
cent of Rustavi-2 shares, 45 percent of Mze and 65 per-
cent of Pirveli Stereo. Its affiliated company Georgian 
Media Incorporated, on the other hand, owns Imedi 

shares. Hence, at the end of the day, “the Industrial 
Group” controls two thirds of the entire market. 

These developments in the media sphere after the 
Rose Revolution naturally created a situation in which 
the national broadcasters Rustavi 2 and Imedi, by dif-
ferent means, became weapons for governmental propa-
ganda. Though, for the sake of justice, one also has to 
note that none of the existing alternative media sources 
managed to offer balanced and objective information 
to society. 

The growing concern among media and non-gov-
ernmental organizations about the suspicious secrecy 
surrounding the ownership of the national broadcast-
ing company culminated when legislators introduced 
two bills concerning media ownership to Georgia’s par-
liament—one was authored by the head of the parlia-
ment’s Legal Committee Pavle Kublashvili, a member 
of the majority party. The second was the initiative of a 
group of journalists and lawyers, who worked out the 
draft with financial support from the “Open Society—
Georgia Foundation”. 

On the basis of these texts, the Legal Commit-
tee, with Speaker Davit Bakradze’s support, developed 
a draft law that sought to amend Georgia’s existing 
Broadcast Law. “The aim of adopting the draft law is 
to increase transparency in the media sphere by impos-
ing some restrictions on license ownership,” according 
to the explanatory letter accompanying the bill. In the 
future, those additional restrictions will prohibit indi-
viduals and entities registered in offshore zones from 
owning media outlets and shares in them. At the same 
time, the law will oblige them to ensure transparency 
and permanently update the publicly available informa-
tion about their beneficiary owners and key managers. 

Public Information and Broadcast Licenses
As Giorgi Chkheidze, an independent expert explains, 
transparency of media ownership in the Georgian 
media sphere is the principal and most important issue, 
although it is not the only problem with the existing 
legislation. For that reason the problem needs to be 
addressed in a comprehensive manner: beyond clarify-
ing ownership it is necessary to 1. Simplify the public’s 
ability to access information 2. and resolve a number 
of issues surrounding broadcast licensing. 

According to the results of a study conducted by 
the Caucasian Research Resource Center and financed 
by the European Union, Georgian media frequently 
encounter problems when trying to access public infor-
mation. Unfortunately, without access to official sources, 
journalism often has difficulty rising above simple “for-
tune-telling.” The fact that problems related to access-
ing public information are serious is also proved by the 



CAUCASUS ANALYTICAL DIGEST No. 25, 18 March 2011 10

recently created Georgian web pages such as givemei-
nfo.ge and opendata.ge. 

The non-governmental organization Institute for 
Development of Freedom of Information is implement-
ing the project opendata.ge in order to ensure more 
information transparency. As the organization’s report 
points out, only 10 percent of the questions sent to state 
institutions—ministries, the presidential administration 
and City Hall—received more or less relevant answers. 
The organization has filed several cases against the pub-
lic institutions for their failure to implement the law. 
Such active participation by the non-governmental sec-
tor definitely increases information accessibility. But the 
problem is that for journalists, the information domain 
remains restricted. According to research by Transpar-
ency International, the Georgian state only satisfies 10 
percent of public information requests, while the courts 
respond appropriately to only 2 percent. 

Media experts explain that making public informa-
tion secret is one of the indirect mechanisms for exert-
ing pressure on independent journalists—without offi-
cial data it is difficult to prepare investigative or feature 
articles. For this reason, journalists are often unable to 
successfully fulfill their obligations to write objective 
analyses for reasons beyond their control. 

President Saakashvili has addressed this issue in pub-
lic, but it is not clear what kind of action he has taken 
to remedy the problem. In response to a question posed 
by a journalist, he said “I agree with you concerning the 
transparency of public information—this is a problem. 
Actually, Zurab Adeishvili and I were the authors of 
this code. I think that you should have this right and 
this is your leverage, which you should use, I will try 
by all means to correct the situation. Actually, in recent 
days I gave an order concerning this.” Saakashvili made 
this statement on 25 January through Kavkasiuri tele-
vision.. However, despite journalists’ interest in hav-
ing the president’s help, it is still not known whether 
he actually issued an order and to whom. Public infor-
mation access still remains the most important prob-
lems for journalists. 

On the same day, during the live program the pres-
ident was again asked about simplifying the licensing 
process for broadcasts, but he left the question unan-
swered. For media freedom, experts explain that the 
issue is no less important than ownership or informa-
tion accessibility. 

According to the 2009 IREX Media Sustainabil-
ity Index, the broadcast licensing issue is obviously 
politicized. A prominent example of this problem was 
the two-year long dispute surrounding the TV Com-
pany Maestro’s efforts to obtain a licence. As a special-
ized license holder, Maestro had no right to broadcast 

news. However, Alania, even with the same license, was 
allowed to broadcast such reports. Unlike Maestro Ala-
nia was openly loyal to the government and, together 
with Rustavi 2 and Imedi, actively involved in spread-
ing pro-government propaganda.

Media law experts and NGO representatives fre-
quently criticize the fact that the broadcast regulatory 
commission uses the mechanisms and leverage avail-
able to it for political purposes. As such observers make 
clear, imposing license restrictions on cable TV stations 
is absurd because these channels do not use the limited 
broadcast frequencies controlled by the state. 

Along with its tendency to exceed its rights, the reg-
ulatory commission’s constitution and staff are also fre-
quently criticized. The previous chairman was Giorgi 
Arveladze, who was a member of the president’s inner 
circle, minister in various periods, head of the presiden-
tial apparatus, and the current director of Imedi TV. The 
current head of the commission is Irakli Chikovani—
the former director of Rustavi 2. Even though Chikovani 
officially claims to have sold his share of Rustavi 2 several 
weeks before being appointed as head of the commission, 
no one has been able to confirm the actual transaction. 

Notwithstanding the fact that Georgian law gives 
the parliamentary opposition the right to its own rep-
resentative on the regulatory commission, this mem-
ber still reflects the interests of the governing majority. 
This outcome is mainly determined by the electoral rules 
according to which the president maintains the decisive 
voice in the process. 

Even though the authority of the regulatory com-
mission only covers the broadcast media, there are prob-
lems concerning the licensing, ownership and financial 
transparency with print and online media as well.

Together with the problem of public information 
accessibility, the independent press and online media 
outlets are facing a serious financial crisis. Media organi-
zations trying to provide the public with balanced news 
are often less attractive for advertisers, who generally steer 
clear of advertising in the kind of online or print pub-
lications that publish investigative articles or offer read-
ers critical analysis of governmental reforms. The journal 
Liberali, with its print and web edition, is an example of 
such a publication, as is the online Netgazeti. The main 
sources of income for both media outlets are the grants 
provided by international non-governmental organiza-
tions for the development of professional and indepen-
dent media. Unfortunately, the income provided by such 
grants is so meager that it is not worth highlighting. 

Media as a Business
Avoiding political influence and maintaining financial 
independence remains one of the key challenges for the 



CAUCASUS ANALYTICAL DIGEST No. 25, 18 March 2011 11

Georgian media. Notwithstanding the fact that several 
media outlets consistently publish their financial infor-
mation, the audience for independent media sources is 
small. Objective reasons account in part for this phe-
nomenon, including the concentration of TV broadcasts 
in the capital city as well as the small number of Geor-
gians who use the internet to obtain political informa-
tion. However, the main problem lies most probably in 
the fact that the free media market is still underdevel-
oped in the country. The fact that independent media 
should not be taking money from the government, but 
instead, like all kinds of businesses, should focus on 
production quality, increasing audience size and gen-
erating profits, is widely accepted, but in Georgia, the 
media does not develop as a business. 

In addition to the unsophisticated legislative environ-
ment, which prevents media outlets from acting freely on 
the market, media experts argue that the poor advertis-
ing climate makes the situation even worse. Advertising, 
as one of the financial sources of a free media should 
ensure the financial stability of the media. However, rep-
resentatives of independent media outlets openly declare 
that businesses avoid advertising with them. Regardless 
of their ratings, advertisers prefer media outlets that do 
not create problems for the government. Often busi-
nesses take this decision without any kind of pressure 
as they are convinced that if they did otherwise, they 
would come under governmental pressure. 

According to the data of non-governmental orga-
nizations, in recent years the leading national broad-
casts have been spending more money than they have 
been earning from advertising. Theoretically this money 
could be a subsidy from the owner, but since nobody 
knows precisely who the owners are, we cannot exclude 
the possibility that budgetary sources are being used to 
finance private TV companies. 

It is also interesting that advertising incomes are 
higher for the large national broadcasters which most 
probably also enjoy governmental subsidies. Such direct 
financial links between the most popular nation-wide 
broadcast media and the political elite makes the exis-
tence of elementary editorial independence impossible 
within these media. 

It is also remarkable that Georgia Public Broadcast-
ing, which is formally under society’s control, is openly 
financed from the state budget. Despite these abun-
dant resources, Georgia Public Broadcasting has not 
succeeded in producing a competitive news division, 
which would gain society’s trust. 

Russian-Language Broadcasting
On January 25, at 6:00 p.m. the Georgian government 
launched its first Russian-language broadcaster, First 
Caucasus News—PIC TV, claiming that it would pro-
vide balanced and impartial information. The new tele-
vision company, aimed at an audience across the North 
and South Caucasus, operates on the basis of Georgia 
Public Broadcasting and devoted its first three hours to 
President Mikheil Saakashvili. 

Whatever its original intentions, the show about 
the president on the new broadcaster highlighted the 
tough situation in the Georgian media sphere. Techni-
cal support for PIC TV came entirely from the Rustavi 2 
group—studio, management, cameramen. Rustavi 2 
also broadcast the presidential program on its own 
channel as well. Rustavi 2, Imedi, and Georgian Pub-
lic Broadcasting journalists provided live reporting from 
different regions across Georgia because PIC TV did not 
have its own Georgian-speaking journalists. 

During the three hour broadcast, the presidential 
show was accompanied by a running feed on which the 
audience could transmit its opinions via sms text mes-
sages. Throughout the show, no critical messages were 
displayed. By contrast, such messages can often be seen 
on other TV talk shows, which according to president 
are “broadcasting from the planet Mars.”

The three nation-wide broadcasters Rustavi 2, Imedi 
and Georgian Public Broadcasting implemented the 
presidential project without any specific problems; the 
three most popular TV channels do not have competi-
tive attitudes toward each other. However, this project 
once again made clear why Georgia, ranks close to the 
bottom in the list of partly free media countries com-
piled by Freedom House.  

About the Author
Nino Robakidze is a freelance journalist, frequent contributor to the journal Liberali, and a lecturer at the Caucasus 
School of Media.



CAUCASUS ANALYTICAL DIGEST No. 25, 18 March 2011 12

OPINION POLL

Public Use and Perception of Mass Media in the South Caucasus

The following data are from the 2009 Caucasus Barometer survey. For more information about the Caucasus Barom-
eter, visit the Caucasus Research Resource Centers’ website: http://www.crrccenters.org/caucasusbarometer/overview/ 

Public Use of Mass Media

Figure 1:	 What are your main sources of information for receiving news about /country’s/ current events? 

92%

2%

1%

1%

1%

1%

1%

91%

3%

2%

2%

0%

1%

1%

88%

4%

2%

2%

2%

1%

0%

0% 20% 40% 60% 80% 100%

TV

Neighbors, friends

Internet

Family members

Newspapers, news magazines

Colleagues

Radio

Armenia

Azerbaijan

Georgia

Figure 2:	 Do you usually read a newspaper or a news magazine at least once a week to obtain news about current 
events in /country/?

34%

66%

26%

73%

40%

59%

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80%

Yes

No

Armenia

Azerbaijan

Georgia

Source: http://www.crrccenters.org/caucasusbarometer/overview/ 

Source: http://www.crrccenters.org/caucasusbarometer/overview/ 

http://www.crrccenters.org/caucasusbarometer/overview/ 
http://www.crrccenters.org/caucasusbarometer/overview/ 
http://www.crrccenters.org/caucasusbarometer/overview/ 


CAUCASUS ANALYTICAL DIGEST No. 25, 18 March 2011 13

Figure 3:	 Do you usually watch at least one TV news program or one TV show per day to obtain news about cur-
rent events in /country/? 

90%

10%

92%

8%

89%

11%

0% 20% 40% 60% 80% 100%

Yes 

No
Armenia
Azerbaijan
Georgia

Source: http://www.crrccenters.org/caucasusbarometer/overview/ 

Figure 4:	 In general, do you think that /country’s/ TV channels for which you have reception present different per-
spectives on news in /country/?

52%

27%

63%

15%

34%

36%

0% 20% 40% 60% 80%

Yes 

No
Armenia
Azerbaijan
Georgia

Note: This question was asked only to respondents that have reception for more than one TV channel.
Source: http://www.crrccenters.org/caucasusbarometer/overview/ 

Public Assessment of the Quality of Mass Media Reporting

Figure 5:	 How well do you think TV journalists in /country/ inform the population about what is actually going on 
in /country/? 

Source:	ht t p : // w w w. c r rc 
centers.org/cauca 
susbarometer/over 
view/ 

4%

18%

56%

11%

6%

5%

12%

32%

43%

6%

3%

5%

9%

25%

48%

6%

3%

10%

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60%

Very well

4

3

2

Very poorly

Don't know

Armenia

Azerbaijan

Georgia

Re
sp

on
se

sg
ra

de
d 

on
 a

 s
ca

le
 o

f 1
 to

 5
, 

fr
om

 1
=v

er
y 

w
el

l t
o 

5=
ve

ry
 p

oo
rly

http://www.crrccenters.org/caucasusbarometer/overview/ 
http://www.crrccenters.org/caucasusbarometer/overview/ 
http://www.crrccenters.org/caucasusbarometer/overview/ 
http://www.crrccenters.org/caucasusbarometer/overview/ 
http://www.crrccenters.org/caucasusbarometer/overview/ 
http://www.crrccenters.org/caucasusbarometer/overview/ 


CAUCASUS ANALYTICAL DIGEST No. 25, 18 March 2011 14

Figure 6:	 Do you agree or disagree that TV journalists in /country/ are serving interests of people like you? 

4%

24%

32%

23%

10%

7%

15%

40%

25%

9%

6%

6%

5%

27%

41%

11%

5%

11%

0% 10% 20% 30% 40% 50%

Completely 
agree

4

3

2

Completely 
disagree

Don't know

Armenia

Azerbaijan

Georgia

Re
sp

on
se

sg
ra

de
d 

on
 a

 s
ca

le
 o

f 1
 to

 5
, 

fr
om

 1
=a

gr
ee

 c
om

pl
et

el
y 

to
 

5=
di

sa
gr

ee
 c

om
pl

et
el

y

Source: http://www.crrccenters.org/caucasusbarometer/overview/ 

Figure 7:	 Do you agree or disagree that TV in /country/ determines what people in /country/ think about current 
events?

6%

32%

28%

18%

6%

10%

17%

42%

24%

8%

2%

7%

5%

27%

40%

10%

4%

12%

0% 10% 20% 30% 40% 50%

Completely 
agree

4

3

2

Completely 
disagree

Don't know

Armenia

Azerbaijan

Georgia

Re
sp

on
se

sg
ra

de
d 

on
 a

 s
ca

le
 o

f 1
 to

 5
, 

fr
om

 1
=a

gr
ee

 c
om

pl
et

el
y 

to
 

5=
di

sa
gr

ee
 c

om
pl

et
el

y

Source: http://www.crrccenters.org/caucasusbarometer/overview/ 

http://www.crrccenters.org/caucasusbarometer/overview/ 
http://www.crrccenters.org/caucasusbarometer/overview/ 


CAUCASUS ANALYTICAL DIGEST No. 25, 18 March 2011 15

DOCUMENTATION

Assessment of Media Freedom in International Comparison

Freedom House: Freedom of the Press
Prepared by: Freedom House (Washington, USA)
Established: 1980
Frequency: Annual
The data refer to the respective previous year.
Covered countries: at present 195
URL: http://freedomhouse.org

Brief description:
Countries are given a total score from 0 (best) to 100 (worst) on the basis of a set of 23 methodology questions divided 
into three subcategories. The degree to which each country permits the free flow of news and information determines 
the classification of its media as “Free,” “Partly Free,” or “Not Free.” Countries scoring 0 to 30 are regarded as having 
“Free” media; 31 to 60, “Partly Free” media; and 61 to 100, “Not Free” media.

Figure 1:	 Freedom of the Press 2010

17

18

19

24

43

53

59

66

79

81

84

92

0 20 40 60 80 100

Germany

United States

United Kingdom

Poland

Romania

Ukraine

Georgia

Armenia

Azerbaijan

Russia

China

Belarus

more freedom of the press less freedom of the press

Figure 2:	 Freedom of the Press 1994–2010

30

40

50

60

70

80

90

Georgia
Armenia
Azerbaijan

m
or

e 
fr

ee
do

m
 

le
ss

 fr
ee

do
m

 



CAUCASUS ANALYTICAL DIGEST No. 25, 18 March 2011 16

Freedom House: Nations in Transit

Prepared by: Freedom House (Washington, USA)
Established: 1997
Frequency: Annual
The data refer to the respective previous year.
Covered countries: at present 29 
URL: http://freedomhouse.org

Brief description:
Nations in Transit measures progress and setbacks in democratization in countries and territories from Central Europe 
to the Eurasian region of the Former Soviet Union. The rating covers seven categories: electoral process; civil soci-
ety; independent media; national democratic governance; local democratic governance; judicial framework and inde-
pendence; and corruption. The ratings are based on a scale of 1 to 7, with 1 representing the highest and 7 the low-
est level of democratic progress.

Figure 3:	 Nations in Transit: Media 2010

2.25

3.50

4.00

4.25

6.00

6.25

6.50

6.75

0 1 2 3 4 5 6 7

Poland

Ukraine

Romania

Georgia

Armenia

Russia

Belarus

Azerbaijan

more democratic progress less democratic progress

Figure 4:	 Nations in Transit: Media 1999–2010

NB: For 2000 no values were established.

3

3.5

4

4.5

5

5.5

6

6.5

7

19
99

20
00

20
01

20
02

20
03

20
04

20
05

20
06

20
07

20
08

20
09

20
10

Armenia
Azerbaijan
Georgia

m
or

e 
pr

og
re

ss
 

le
ss

 p
ro

gr
es

s 



CAUCASUS ANALYTICAL DIGEST No. 25, 18 March 2011 17

Press Freedom Index

Prepared by: Reporters without Borders (Paris, France)
Established: 2002
Frequency: Annual
September to September in the year of publication
Covered countries: at present 173
URL: http://www.rsf.org

Brief description:
The index measures the state of press freedom in the world. It reflects the degree of freedom journalists and news orga-
nizations enjoy in each country, and the efforts made by the state to respect and ensure respect for this freedom. Each 
one has a ranking and a score which together sum up the state of press freedom there. Reporters Without Borders com-
piled a questionnaire with 50 criteria for assessing the state of press freedom in each country. It includes every kind of 
violation directly affecting journalists (such as murders, imprisonment, physical attacks and threats) and news media 
(censorship, confiscation of issues, searches and harassment). The questionnaire was sent to partner organizations (14 
freedom of expression groups in five continents) and 130 correspondents around the world, as well as to journalists, 
researchers, jurists and human rights activists. A scale devised by the organization was then used to give a country-
score to each questionnaire.

Figure 5:	 Press Freedom Index 2010

4.25

6

6.75

8.88

16

27

27.5

46.83

49.9

56.38

57

84.67

0 20 40 60 80 100

Germany

Great Britain

USA

Poland

Romania

Georgia

Armenia

Ukraine

Russia

Azerbaijan

Belarus

China

more freedom of the press less freedom of the press

17

19

32

20

52

65

5.7 Index value

Rank

99

101

140

131

152

154

171

Figure 6:	 Press Freedom Index 2002–2010

10

15

20

25

30

35

40

45

50

55

60

20
02

20
03

20
04

20
05

20
06

20
07

20
08

20
09

20
10

Georgia
Armenia
Azerbaijan

m
or

e 
fr

ee
do

m
 

le
ss

 fr
ee

do
m

 



CAUCASUS ANALYTICAL DIGEST No. 25, 18 March 2011 18

CHRONICLE

9 February 2011 Azerbaijani President Ilham Aliyev calls for more vigilance in the fight against corruption and asks 
citizens to contribute to the campaign during a visit to Azerabaijan’s western regions of Qazakh 
and Tovuz 

10 February 2011 A rally takes place in front of the Iranian embassy in Azerbaijan’s capital Baku to protest what are 
perceived as anti-Azerbaijani statements made by officials and clerics in the Iranian media as well 
as closer ties between Iran and Armenia

11 February 2011 Georgian President Mikheil Saakashvili says in an annual state of the nation address to the Geor-
gian Parliament that Georgia is planning to have a free trade agreement with the EU by 2015

12 February 2011 Georgian President Mikheil Saakashvili speaks of the idea of creating a “United Caucasus” during a 
meeting with Turkish Foreign Minister Ahmet Davutoğlu in Tbilisi, noting the importance of open 
borders in the region and discussing a simplification of border crossing between Turkey and Georgia

13 February 2011 The Armenian Defense Ministry says that four military personnel have been arrested in connec-
tion with the death of a soldier 

15 February 2011 Georgia and Qatar sign an air transport agreement allowing for an unrestricted number of flights 
between the two countries

16 February 2011 U.S. Director of National Intelligence James Clapper says that Georgia’s efforts to reach out to the 
North Caucasus republics in the Russian Federation contribute to tensions in the region along with 
Russia’s military presence in the breakaway region of Abkhazia and South Ossetia

16 February 2011 The Georgian Finance Ministry says that seven employees of the Labor and Social Protection Min-
istry have been charged with negligence and nine employees of several insurance companies charged 
with fraud for the misappropriation of government insurance payments to Georgian families

16 February 2011 Hundreds of demonstrators in the Nardaran village in Azerbaijan near the capital Baku protest 
against a lack of gas and electricity

17 February 2011 Newly appointed US ambassador in Azerbaijan Matthew Bryza says that there can be no military 
solution to the conflict over the disputed region of Nagorno Karabakh

17 February 2011 Armenia and Georgia agree to jointly control their three border crossings

17 February 2011 US secretary of state Hillary Clinton meets with Georgian Foreign Minister Grigol Vashadze in 
Washington

18 February 2011 Armenian opposition leader Levon Ter-Petrossian warns the Armenian leadership to hold new elec-
tions or face the same kind of unrest as in the Arab states during a rally in Yerevan

19 February 2011 Georgia signs a memorandum with the daughter company of the Turkish Agaoglu Group on the 
construction of three hydropower plants on the river of Paravani in the Samtskhe-Javakheti region 
of Georgia 

21 February 2011 The breakaway region of Abkhazia launches a population census

21 February 2011 Georgia and the breakaway region of South Ossetia exchange seven detainees from each side

22 February 2011 The Georgian Defense Ministry says that one Georgian serviceman was killed and two others 
wounded as a result of a mine explosion in Afghanistan 

22 February 2011 The Georgian Parliament passes a resolution asking the chief prosecutor’s office to “react appropri-
ately” to the report of an ad hoc commission charged with studying the circumstances of the death 
of Georgia’s ousted President Zviad Gamsakhurdia in 1993 that noted inconsistencies in the offi-
cial investigation 

24 February 2011 US Deputy Secretary of State James B. Steinberg visits Georgia and meets with Georgian Presi-
dent Mikheil Saakashvili, Secretary of National Security Council Giga Bokeria and Deputy For-
eign Minister Sergi Kapanadze

24 February 2011 Azerbaijani President Ilham Aliyev dismisses a military commander after the death of seven ser-
vicemen in a shooting incident in Azerbaijan

25 February 2011 Georgian Interior Ministry Vano Merabishvili meets with Azerbaijani President Ilham Aliyev on 
a visit to Baku

From 9 February to 10 March 2011



CAUCASUS ANALYTICAL DIGEST No. 25, 18 March 2011 19

25 February 2011 Azerbaijani Foreign Minister Elmar Mammadyarov says on a visit to Athens that Azerbaijan intends 
to increase natural gas supplies to Greece

25 February 2011 Hundreds of drivers of minibuses or “marshrutkas” protest against increased daily fees to be paid 
by the drivers on transportation routes in Georgia’s capital city of Tbilisi

25 February 2011 Several traffic policemen are fired in Azerbaijan on corruption charges

26 February 2011 Armenian President Serzh Sarkisian meets with Russian President Dmitry Medvedev in St. Peters-
burg for talks including among other issues the disputed region of Nagorno Karabakh

28 February 2011 Parliamentary deputies of the Armenian opposition Zharangutyun (Heritage) party walk out of 
Parliament after accusing Armenian President Serzh Sarkisian of trying illegally to prolong its term

1 March 2011 An opposition rally is held in Armenia’s capital of Yerevan with opposition leader Levon Ter-Petrossian 
calling for early presidential and parliamentary elections

1 March 2011 Leaders of the opposition Georgian Party says that a revolution in Georgia is inevitable if Georgian 
President Mikheil Saakashvili does not implement changes in the justice system, media, police as 
well as the business and electoral environments. 

1 March 2011 Head of the Georgian Orthodox Church Ilia II calls on Russia and Georgia to start dialogues at 
various levels 

2 March 2011 The Azerbaijani Prosecutor General’s office launches a hotline for citizens to report on instances 
of corruption 

4 March 2011 The fifteenth round of the Geneva talks is held 

4 March 2011 Russian Deputy Foreign Minister Grigory Karasin says that Russia has deployed Tochka-U rock-
ets in the breakaway region of South Ossetia “temporarily” for training purposes

4 March 2011 Azerbaijani youth activist Bakhtiyar Hajiyev, an initiator of a Facebook campaign for one day of 
protest against the Azerbaijani government, is detained for one month in prison

5 March 2011 Armenian President Serzh Sarkisian and Azerbaijani President Ilham Aliyev held talks on the dis-
puted region of Nagorno Karabakh in Russia’s Black Sea resort of Sochi

7 March 2011 Georgian President Mikheil Saakashvili says at a meeting with pensioners in the Georgian town of 
Rustavi that the minimum pension will be increased from September of 2011

10 March 2011 The Georgian government distributes “food vouchers” of 30 Georgian laris (about 17.5 US dollars) 
to up to one million families



Any opinions expressed in the Caucasus Analytical Digest are exclusively those of the authors. 
Reprint possible with permission by the editors.

Editors: Lili Di Puppo, Iris Kempe, Matthias Neumann, Robert Orttung, Jeronim Perović
Layout: Cengiz Kibaroglu, Matthias Neumann, and Michael Clemens

ISSN 1867 9323 © 2010 by Heinrich Böll Stiftung, Forschungsstelle Osteuropa, Bremen and Center for Security Studies, Zürich
Research Centre for East European Studies • Publications Department • Klagenfurter Str. 3 • 28359 Bremen •Germany

Phone: +49 421-218-69600 • Telefax: +49 421-218-69607 • e-mail: fsopr@uni-bremen.de • Internet: www.res.ethz.ch/analysis/cad

Editors: Iris Kempe, Matthias Neumann, Robert Orttung, Jeronim Perović, Lili Di Puppo

The Caucasus Analytical Digest (CAD) is a monthly internet publication jointly produced by the Heinrich Böll Foundation in Tbilisi 
(www.boell.ge), the Research Centre for East European Studies at the University of Bremen (www.forschungsstelle.uni-bremen.de), 
the Resource Security Institute in Washington, DC (resourcesecurityinstitute.org/) and the Center for Security Studies (CSS) at 
ETH Zurich (www.css.ethz.ch) with support from the German Association for East European Studies (DGO). The Caucasus Ana-
lytical Digest analyzes the political, economic, and social situation in the three South Caucasus states of Armenia, Azerbaijan and 
Georgia within the context of international and security dimensions of this region’s development. CAD is supported by a grant 
from the Heinrich Boell Foundation.

To subscribe or unsubscribe to the Caucasus Analytical Digest, please visit our web page at www.res.ethz.ch/analysis/cad

Heinrich Böll Foundation

The Heinrich Böll Foundation, affiliated with the Green Party of Germany, is a legally independent political foundation. The 
regional office for the South Caucasus was opened in 2003. Its main objective is to contribute to the forming of free, fair and tol-
erant societies in the region. The Foundation supports and facilitates cooperation of individuals and organizations throughout the 
region who, based on the principle values of human rights, search for the change of undemocratic and intolerant attitudes in soci-
eties and politics, for the transformation of ethno-political and territorial conflicts into the direction of fair and non-violent solu-
tions and for the sustainable development of people and communities. The Foundation encourages critical public debate to make 
processes of decision-making democratic and transparent.

Center for Security Studies (CSS) at ETH Zurich

The Center for Security Studies (CSS) at the Swiss Federal Institute of Technology (ETH Zurich) is a Swiss academic center of 
competence that specializes in research, teaching, and information services in the fields of international and Swiss security stud-
ies. The CSS also acts as a consultant to various political bodies and the general public.

Research Centre for East European Studies at the University of Bremen

Founded in 1982, the Research Centre for East European Studies (Forschungsstelle Osteuropa) at the University of Bremen is 
dedicated to socialist and post-socialist cultural and societal developments in the countries of Central and Eastern Europe. One of 
the core missions of the institute is the dissemination of academic knowledge to the interested public. This includes regular e-mail 
service with nearly 20,000 subscribers in politics, economics and the media.

The Institute for European, Russian and Eurasian Studies, The Elliott School of International Affairs,  
The George Washington University

The Institute for European, Russian and Eurasian Studies is home to a Master’s program in European and Eurasian Studies, fac-
ulty members from political science, history, economics, sociology, anthropology, language and literature, and other fields, vis-
iting scholars from around the world, research associates, graduate student fellows, and a rich assortment of brown bag lunches, 
seminars, public lectures, and conferences.

Resource Security Institute

The Resource Security Institute (RSI) is a non-profit organization devoted to improving understanding about global energy secu-
rity, particularly as it relates to Eurasia. We do this through collaborating on the publication of electronic newsletters, articles, 
books and public presentations. 

CAUCASUS ANALYTICAL DIGEST No. 25, 18 March 2011 20

ABOUT THE CAUCASUS ANALYTICAL DIGEST

http://www.resourcesecurityinstitute.org

	Traditional Failings versus Non-Traditional Prospects of the Armenian Media
	By Arpine Porsughyan, Yerevan
	Media in Azerbaijan: The Ruling Family Dominates TV, the Opposition Has Some Papers

	By Arifa Kazimova, Baku
	Georgia: Immature Media

	By Nino Robakidze, Tbilisi

	Opinion Poll
	Public Use and Perception of Mass Media in the South Caucasus

	Documentation
	Assessment of Media Freedom in International Comparison

	Chronicle
	From 9 February to 10 March 2011


