
No. 258

analyticalanalytical
digestdigest

9 November 2020

MEDIA CAPTURE

russianrussian

German Association for
East European Studies

Research Centre 
for East European Studies 

University of Bremen

Center for 
Security Studies 

ETH Zurich

Institute for European, 
Russian, and Eurasian Studies

The George Washington 
University

www.css.ethz.ch/en/publications/rad.html

Center for 
Eastern European Studies

University of Zurich

	■ ANALYSIS
Media Control as Source of Political Power: Differentiating Reach and Impact	 2
By Heiko Pleines  
(Research Centre for East European Studies at the University of Bremen)

	■ OPINION POLL
Preferred News Sources of the Russian Population	 6

	■ ANALYSIS
Shrinking Niches for Independent Journalism: the Case of Vedomosti	 8
By Esther Somfalvy  
(Research Centre for East European Studies at the University of Bremen)

	■ ANALYSIS
Social Media in Russia: Between State and Society	 12
By Anna Litvinenko  
(Free University Berlin)

http://www.dgo-online.org/
http://www.dgo-online.org/
http://www.forschungsstelle.uni-bremen.de/
http://www.forschungsstelle.uni-bremen.de/
http://www.forschungsstelle.uni-bremen.de/
http://www.css.ethz.ch/
http://www.css.ethz.ch/
http://www.css.ethz.ch/
https://ieres.elliott.gwu.edu
http://www.cees.uzh.ch/
http://www.cees.uzh.ch/
http://www.cees.uzh.ch/
http://www.cees.uzh.ch/


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 258, 9 November 2020 2

ANALYSIS

Media Control as Source of Political Power: Differentiating Reach and 
Impact
By Heiko Pleines (Research Centre for East European Studies at the University of Bremen)

DOI: 10.3929/ethz-b-000450633

Abstract
This article analyses the control of business and state actors over mass media in Russia. First, the most impor-
tant media sources for political news are identified for the last two decades. While constantly increasing state 
control is clearly visible for these media, the impact on audiences is more complex. Therefore, second, dif-
ferent forms of media impact on political views of the Russian population are discussed based on a review 
of related academic studies.

Introduction
When Boris Yeltsin, Russia’s highly unpopular presi-
dent, managed to win a  second term in the presiden-
tial elections of 1996, his success was largely attrib-
uted to support from influential business magnates, 
so-called oligarchs, who had used their media assets 
to support his candidacy. At the time the media hold-
ings of oligarchs became a hot topic for political ana-
lysts. It was, therefore, no surprise that Vladimir Putin, 
when he became Yeltsin’s successor in 2000 with the 
agenda to strengthen state power, started his attack on 
oligarchs with those who controlled the most impor-
tant media outlets, namely Boris Berezovsky and Vla-
dimir Gusinsky.

However, their media assets were not brought under 
direct state control. Instead, Putin initially established 
a competitive authoritarian regime, in which—accord-
ing to the definition by Levitsky and Way (2010)—“for-
mal democratic institutions exist and are widely viewed 
as the primary means of gaining power, but in which 
incumbents’ abuse of the state places them at a signifi-
cant advantage vis-à-vis their opponents. […] Competi-
tion is thus real but unfair.”

Accordingly, mass media in Russia remained for-
mally independent. The most important media assets 
from Gusinsky’s Media-Most group, for example, were 
acquired by the Russian gas company Gazprom, which 
used the opportunity to create its own media holding. 
Gazprom is, however, in turn majority controlled by the 
Russian state. This marked a change in the balance of 
power between big business and political elites. Under 
Yeltsin there was “state capture”, i.e. oligarchs domi-
nated politics in order to promote their narrow busi-
ness interests. Under Putin, analysts increasingly saw 

“business capture”, i.e. political elites were now putting 
pressure on private companies to promote their politi-
cal aims. In line with this development, private control 
over media assets changed from an instrument of polit-
ical meddling to—as one manager quipped—“a birth-

day present to the president”. Seen from the perspec-
tive of the political leadership, media control was now 

“outsourced” to private companies in order to maintain 
a façade of democratic media pluralism.

However, media control is not identical with public 
support. The Soviet Union was a prime example of this. 
In Soviet times all media were state owned and subject to 
direct censorship. They produced a coherent and omni-
present message in support of the Soviet state. However, 
as soon as free speech was allowed in the late 1980s, this 
message was ridiculed and largely ignored, indicating 
that most people had long before stopped believing it. 
Accordingly, diagnosing media capture by the Russian 
state is not enough to understand the role of mass media 
in Russian politics. First, it has to be established how 
much of the media landscape is at least indirectly con-
trolled by the state. In a second step, the impact of this 
control needs to be assessed.

Russian Media as Source of Political News
In order to understand the role of mass media in polit-
ical power, it is not so much total consumption which 
matters, but sources of political news. Independent rep-
resentative surveys of the Russian population conducted 
by the Levada Center regularly ask people where they 

“most often get to know news from the country and the 
world”. Multiple answers are possible. That means the 
results, presented in Figure 1 on p. 6, reflect all rele-
vant sources of news.

Though the share of TV as a major news provider is 
in long term decline, in 2020 it is still named by over 
two thirds of the Russian population as one of the major 
sources of news. Even more importantly, when asked 
which source of news they trust most, regularly about 
half of the population names TV (see Figure 2 on p. 7). 
As the most important source of political news, national 
TV stations were the first mass media to be brought 
under state control after Putin’s rise to power. Already 
by the end of Putin’s first term as president all major 



RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 258, 9 November 2020 3

TV stations were either state-run or under the control 
of Gazprom media.

In the 2000s, the other two important groups of 
mass media named as a source of political news were 
national newspapers and radio stations, which both 
reached about a third of the population. At the end of 
Putin’s first term six Russian newspapers with polit-
ical news reached more than 1% of the population, 
Argumenty i Fakty (18%) and Komsomolskaya Pravda 
(14%) being the most popular, according to a Levada 
poll. Both were still owned by Yeltsin-era oligarchs, as 
were most of the less popular national newspapers. At 
the same time, the most “opposition-friendly” political 
radio station, Ekho Moskvy (reaching 2% of the pop-
ulation), belonged to Gazprom Media, thus providing 
a rare example of a case in which ownership alone does 
not determine reporting.

During the 2000s, the internet started to emerge 
as a major source of news in Russia, first through jour-
nalistic websites and later also through social media. 
While in 2009 less than 10% of the Russian popula-
tion named the internet as a major source of news, by 
2020 journalistic websites and social media were each 
named by over 40%, with over 20% considering each of 
them to be especially trustworthy. As Jason Gainous et 
al. (2018) argue social media became a game changer in 
Russian politics, strongly contributing to the mobilisa-
tion of protesters since the big protest wave of 2011/12.

As the landscape of print as well as online media is 
much more diverse than in the case of TV stations, the 
state increased control less dynamically and less visibly. 
However, a network of oligarchs close to the political 
leadership around Putin acquired most of the influential 
Russian print and online media. Grigory Berezkin took 
over Komsomolskaya Pravda in 2006, and a decade later 
the investigative news platform RBK. Alexander Mamut 
bought LiveJournal, the most popular platform for per-
sonal blogs in 2007, and in 2013 acquired the two most 
prominent online news media outlets. The owner of the 
most important social media platform, VKontakte, who 
had denied data access to the Russian security service, 
was forced out of the country and lost his company to 
oligarch Alisher Usmanov in 2014.

In summary, already during his first term Putin 
managed to get (at least indirect) control over the most 
popular mass media, in the form of all major national 
TV stations. Control over other media was increased 
more incrementally in a process which is still ongo-
ing. It is also important to note that while ownership 
allows for direct control, including the option to fire crit-
ical journalists, other forms of pressure on journalists, 
ranging from libel cases in court to physical violence, 
strongly influence media reporting, as they encourage 
self-censorship.

In line with these developments, indices of media 
freedom by Reporters without Borders and Freedom 
House show increasing restrictions on mass media in 
Russia over the last three decades. However, within the 
broader trend, there are important differences. To cap-
ture them, Toepfl (2020) distinguishes between uncriti-
cal, policy-critical, and leadership-critical publics. While 
only the first shows unquestioned support for the exist-
ing political regime and its representatives, the second 
restricts criticism to specific issues and lower-ranking 
officials, allowing the leadership to save face and inter-
vene, and only the third public addresses criticism to 
the country’s leadership, thus potentially demanding 
political change.

Since Putin’s first term, national TV has been solidly 
situated in the uncritical public. At the same time, in 
print and online media critical publics continue to exist. 
In Toepfl’s assessment “within Russia, as of mid-2017, 
highly visible [policy-critical] publics could be identi-
fied: […] a range of privately owned news websites, such 
as Moskovskiy Komsomolets or Kommersant’. Partici-
pants in these publics were collectives of professional 
journalists (who were employed by news organizations 
whose owners typically had close ties with the Kremlin) 
and mass audiences of several millions of readers daily.” 
However, the space for policy-critical publics has been 
shrinking continuously. In 2019, over a dozen journal-
ists left Kommersant in protest against censorship. In 
2020 a  similar story unfolded at Vedomosti, another 
prominent part of the policy-critical public (for more 
on this see the following article by Esther Somfalvy.).

The space for leadership-critical publics has been 
much more restricted, and journalists in this sphere have 
been the most likely to face strong state pressure and 
physical violence. As a result, these publics were smaller 
and more diverse. As Toepfl summarizes.,“In Russia, 
as of mid-2017, some of these leadership-critical pub-
lics constituted themselves in traditional one-to-many 
mass media environments [like the newspaper Novaya 
Gazeta or the internet TV channel Dozhd/Rain]. Other 
leadership-critical publics, by contrast, operated in novel 
interactive environments, including, for instance, social 
network site accounts. […] For instance, one public that 
operated outside a classic one-to-many environment 
and did not involve professional journalists as partici-
pants [was created by the leadership-critical content 
[…] published on the Facebook account […] of Alexey 
Navalny, Russia’s most influential opposition activist, 
which was followed by approximately 380,000 users in 
September 2017.”

Forms of Media Impact
Though media control is important for political influence, 
the idea that media can easily “brainwash” the audience 



RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 258, 9 November 2020 4

is not supported by serious evidence. In her recent study 
on Russia, for example, Elena Sirotkina argues on the 
basis of a representative opinion poll that it is not fre-
quency of exposure to information that has an impact, 
but perceived credibility. Moreover, people tend to avoid 
the cognitive dissonance caused by media reporting 
which contradicts their own views. As a result, they tend 
to consume media which are in line with their world-
view. Exposure to alternative views can, in fact, lead to 
a hardening of their own positions, as they are perma-
nently defended against attacks from the media. For the 
case of Russia a forthcoming study by Ruben Enikolopov 
et al. is telling. They offered free access to a pro-opposi-
tion online TV channel in Russia and used a random-
ized field experiment and a pollster to measure the effect 
of that exposure. The result was stronger polarisation. 
Those who had been in support of the opposition now 
felt emboldened and were more outspoken supporters. 
Those who had been critical of the opposition, in turn, 
were even more supportive of the existing regime after 
exposure to the pro-opposition channel. That indicates 
controlling some media can be used to mobilize sup-
porters, but it is not enough to shift public opinion.

If, however, a critical mass of media promotes the 
same message, they can also inform political world views. 
The two most important effects highlighted in media 
studies are agenda-setting and framing. Agenda-setting 
means the power of media to influence which issues 
are being discussed. If during an election campaign 
the media report a lot about the state of the economy, 
people are more likely to base their voting decision on 
economic issues. In times of economic crisis, it would, 
therefore, be in the interest of politicians in power to 
shift media reporting to other issues, where they are per-
ceived more favourably by the population.

Similarly, if a new issue emerges media have con-
siderable influence on the public perspective on this 
issue. Western sanctions after the Ukraine crisis can, for 
example, be framed as an economic challenge, which 
will cause concerns about living standards among the 
audience and doubts about the competence of their polit-
ical leadership. But sanctions can also be framed as a geo-
political struggle with an aggressive enemy, which is 
more likely to evoke feelings of patriotism and raise sup-
port for the regime. For example, Christina Cottiero et 
al. (2015) have shown that the framing by Russian TV 
of the Ukraine crisis as an issue of “fascism” and “Ameri-
can aggression” is reflected in internet search terms used 
by the Russian population. In such a situation, Sarah 
Oates (2016) argues it is “not so much who owns or con-
trols the media that is key to understanding informa-
tion control; rather, it is knowing who is constructing 
and disseminating the most compelling national narra-
tive that holds the key to power in Russia.”

If, in a next step, there is rather comprehensive con-
trol over the media, or at least over those media which 
inform the majority of the population, this control can 
be used to cancel out the opposition from public aware-
ness. An analysis of media reporting on Russian presi-
dential elections in 2000 and 2008 by Nozima Akhrark-
hodjaeva (2017) has demonstrated that shift. While in 
2000 the programmes of oppositional parties were dis-
cussed, though overwhelmingly with a negative bias, 
in 2008 there was hardly any reference to policy pro-
posals from opposition candidates, as reports in main-
stream media focused on their lifestyle and character—
of course, again with a negative stance.

In a similar logic, the most prominent oppositional 
politician of the 2010s, Alexei Navalny, is mostly ignored 
not only by President Putin, who has never used his 
name in public speeches, but also by the country’s main 
TV stations, as an analysis by Anastasia Kazun (2019) 
shows. She concludes: “In a situation where simply ignor-
ing Navalny is out of the question, while covering him 
too much even in a negative light can raise the pub-
lic awareness about him, occasionally running smear 
items about him can serve as a good compromise.“ Sim-
ilarly, as Rolf Fredheim (2017) has shown in the case 
of two prominent Russian online media outlets, a shift 
to pro-regime owners coincided with an editorial shift 
to lifestyle and human interest subjects, while report-
ing about controversial legal proceedings was substan-
tially reduced.

For these reasons, Russia has been moving from 
a competitive authoritarian regime, where competition 
is real but unfair, to a fully authoritarian regime. In such 
a regime, the opposition has no access to mainstream 
media at all (Heinrich/Pleines 2018). Even if compre-
hensive control over the media has been established, the 
audience will still not be “brainwashed” about strongly-
held beliefs. But these beliefs can be profoundly con-
fused. Several studies have concluded that this is the 
strategy behind Russian media reporting on controver-
sial issues. Here, the result is not so much the persua-
sion of opposition supporters, but their demobilisation 
in face of an avalanche of contradictory information. 
Moreover, as Carter/Carter (2018) argue, in fully author-
itarian states the aim of propaganda is not necessarily to 
convince people, but to demonstrate the unchallenged 
strength of the regime, which also has a demobilising 
effect on opposition supporters.

Conclusion
With a small number of national TV stations dominat-
ing Russian news reporting in terms of reach as well 
as trust, Putin was able to swiftly gain a leading posi-
tion by taking over the media assets of two oligarchs. 
With that, Putin also changed the balance of power in 



RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 258, 9 November 2020 5

his favour. While under his predecessor politicians had 
courted oligarchs in order to get their support, Putin 
was soon in a position where he could outsource media 
control to loyal allies. An increasing number of print and 
online media have been taken over by oligarchs close to 
the Kremlin. However, establishing fuller control of the 
media landscape was a more incremental process, which 
became much more complicated with the emergence of 
news websites and social media.

As a  result, the Russian state has so far not estab-
lished full discursive hegemony. Moreover, even full con-

trol over media reporting does not allow one to simply 
switch the world views and political alignment of the 
population. Instead, media control is used by the polit-
ical leadership to shift the attention of supporters and 
the larger unengaged public to topics which show it in 
a more favourable light. Moreover, strong dominance 
over media reporting is increasingly used to discourage 
the disappointed from mobilising.

About the Author
Heiko Pleines is head of the Department of Politics and Economics, Research Centre for East European Studies and 
Professor of Comparative Politics at the University of Bremen.

This publication was produced within the research project “Media control as source of political power: The role of oli-
garchs in electoral authoritarian regimes”, which is funded by the Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG, German 
Research Foundation)—grant no. 391270526.

Bibliography
•	 Akhrarkhodjaeva, N. (2017): The instrumentalisation of mass media in electoral authoritarian regimes: Evidence 

from Russia’s presidential election campaigns of 2000 and 2008. Columbia University Press.
•	 Carter, Erin B. / Carter, Brett L. (2018): Propaganda and Electoral Constraints in Autocracies, in: Comparative 

Politics Newsletter (APSA) 28 (2), 11–18.
•	 Cottiero, C. / Kucharski, K. / Olimpieva, E. / Orttung, R. (2015): War of words. The impact of Russian state tele-

vision on the Russian Internet, in: Nationalities Papers, 43(4), 533–555.
•	 Enikolopov, R. / Rochlitz, M. / Schoors, K. / Zakharov, N. (2020): The Polarization Effect of Independent Media. 

Experimental Evidence from Russia, unpublished manuscript
•	 Fredheim, R. (2017) The loyal editor effect: Russian online journalism after independence, in: Post-Soviet Affairs 

33 (1), 34–48.
•	 Gainous, J. / Wagner, K. / Ziegler, C. (2018): Digital media and political opposition in authoritarian systems: Rus-

sia’s 2011 and 2016 Duma elections, in: Democratization 25 (2), 209–226.
•	 Heinrich, A. / Pleines, H. (2018): The Meaning of ‘Limited Pluralism’ in Media Reporting under Authoritarian 

Rule, in: Politics and Governance 6(2), 103–111.
•	 Kazun, A. (2019): To cover or not to cover: Alexei Navalny in Russian media, in: International Area Studies Review 

22 (4), 312–326.
•	 Levitsky, S. / Way L. (2010): Competitive Authoritarianism. Hybrid Regimes after the Cold War, Cambridge 

University Press.
•	 Oates, S. (2016): Russian Media in the Digital Age: Propaganda Rewired, in: Russian Politics 1 (4), 398–417.
•	 Sirotkina, E. (2020): How biased media generate support for the ruling authorities: Causal mediation analysis of evi-

dence from Russia, European Journal of Communication, online first: https://doi.org/10.1177/0267323120966840
•	 Toepfl, F. (2020): Comparing Authoritarian Publics: The Benefits and Risks of Three Types of Publics for Auto-

crats, in: Communication Theory 30 (1) 105–125.

https://doi.org/10.1177/0267323120966840


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 258, 9 November 2020 6

Figure 1:	 Where Do You Most Often Get to Know News from the Country and the World?  
(representative poll of the Russian population, multiple answers possible)

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

80%

90%

100%

2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020

TV Social media Journalistic online media Family and friends Radio Newspapers

2009 2013 2016 2018 2020

TV 94% 88% 86% 73% 69%

Social media 6% 14% 23% 28% 38%

Journalistic online 
media

9% 21% 33% 37% 37%

Family and friends 26% 24% 27% 18% 19%

Radio 41% 16% 22% 15% 15%

Newspapers 37% 20% 19% 13% 13%

Note: Answers mentioned by less than 10% of respondents in all years were not included. All polls were conducted in the summer of the respective year (June, July 
or August).

Source: Data provided by the Levada Center.

Preferred News Sources of the Russian Population

OPINION POLL



RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 258, 9 November 2020 7

Figure 2:	 Which Sources of Information for News from the Country and the World Do You Trust Most?  
(representative poll of the Russian population, multiple answers possible)

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

80%

90%

2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020

TV Journalistic online media Family and friends

Social media Newspapers Radio

None

2009 2013 2016 2018 2020

TV 79% 51% 59% 49% 47%

Journalistic online 
media

7% 14% 20% 24% 23%

Family and friends 9% 16% 12% 13% 11%

Social media 4% 11% 12% 15% 24%

Newspapers 16% 12% 9% 7% 10%

Radio 23% 12% 9% 10% 10%

None 6% 8% 8% 15% 16%

Note: Answers mentioned by less than 10% of respondents in all years were not included. All polls were conducted in the summer of the respective year (June, July 
or August).

Source: Data provided by the Levada Center.



RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 258, 9 November 2020 8

ANALYSIS

Shrinking Niches for Independent Journalism: The Case of Vedomosti
By Esther Somfalvy (Research Centre for East European Studies at the University of Bremen)

DOI: 10.3929/ethz-b-000450633

Abstract
In Summer 2020 all leading editorial staff of the business newspaper Vedomosti resigned in protest over the 
appointment of a new editor-in-chief after the alleged interference of its main creditor, Rosneftbank. In this 
article, I summarize the chain of events that led to the mass walkout and highlight the context in which it 
took place. What happened at Vedomosti is one incident in a line of similar ones in a changing media land-
scape, in which niches for independent reporting are shrinking and journalists have to compromise, adapt, 
or find new outlets for their reporting.

Vedomosti: Ownership Change Leads to 
New Editorial Policy
On 15 July 2020, all leading editorial staff of the news-
paper Vedomosti resigned in protest to the appoint-
ment of Andrey Shmarov as editor-in-chief. Shmarov 
had been installed as acting editor-in-chief by Ivan 
Yeremin, who had recently bought the paper’s par-
ent company, Business News Media holding (BNM). 
He had also from the start been in conflict with the 
Vedomosti staff, who accused the new editor-in-chief 
of censorship and of being at odds with the paper’s 
reporting standards.

Vedomosti, known as one of Russia’s top business 
newspapers, was founded in 1999 by an international 
consortium comprised of the media companies Dow 
Jones (Wall Street Journal), Pearson (Financial Times) 
and the Finnish company Sanoma as owner of Inde-
pendent Media (Moscow Times). Vedomosti’s foreign 
owners sold their shares to poet and media manager 
Demyan Kudryavtsev in 2015 (and his holding “Arkan 
Invest” with his business partners Vladimir Voronov 
and Martin Pompadour), shortly after the passage of 
a law that forbade foreign ownership of Russian media. 
The appointment of Andrey Shmarov in March 2020 
came amidst negotiations around selling the company to 
Konstantin Zyatkov of Nasha Versiya publishing house 
and Alexey Golubovich of the investment firm Arbat 
Capital. Both bidders eventually withdrew their offers 
and BNM was sold to Yeremin instead (for reporting 
on the ownership structure of Vedomosti over time see 
Meduza, 12.05.2020). According to investigations from 
Meduza, The Bell, Vedomosti and Forbes, Kudryatsev 
had financed the acquisition of BNM with a loan from 
Gazprombank that was later refinanced with a loan from 
Rosneft’s Russian Regional Development Bank. Based 
on these alleged financial ties, some observers suspect 
that Rosneft had a hand in the appointment of Shmarov 
(Rosneft’s press secretary Mikhail Leontiev denies these 
claims) (Malkova / Mironenko, 12.05.2020).

Regardless of what led to Shmarov’s appointment, 
open conflict with the editorial staff broke out almost 
immediately thereafter. Shmarov offended the Vedo-
mosti staff by declaring that he himself did not read 
the paper, and was unimpressed by the editorial policy 
that was a source of pride for its employees (Malkova / 
Mironenko, 16.06.2020). Beyond such personal snubs, 
allegations of censorship were made, for example after 
Shmarov started changing article headers, made sure 
an article about Rosneft’s chairman Igor Sechin was 
deleted and declared that material from the polling com-
pany “Levada Center” was not to be published anymore 
(Otkrytie Media, 22.04.2020). After these conflicts, it 
was not surprising that the permanent appointment 
to the position of editor-in-chief was not well-received 
among the staff.

The editors at Vedomosti had suggested another can-
didate for the post, former editor Anfisa Voronina, who 
they deemed to be more suitable than a candidate they 
saw as “alien to journalistic principles”, as they put it in 
a letter to the new owners (Meduza, 31.03.2020). After 
the board elected Shmarov in a 4-2 vote, the five deputy 
editors-in-chief quit in protest on 15 June 2020. Dim-
itri Simakov, Alexander Gubski, Boris Safranov, Filipp 
Stepkin und Kirill Kharatyan were the five top editorial 
staff of Vedomosti in charge of operations. All of them 
had been long-time staff members, already on board 
before the foreign owners had to sell the newspaper in 
2015. In their walkout they were joined by the acting 
head of the online issue and the head of the business 
desk. Even before the events of June 2020, other jour-
nalists had signalled their disapproval through resigna-
tion. In an open letter published in April 2020, the edi-
tors had already criticized Shmarov’s new editorial policy, 
claiming it was not in line with the standards upheld at 
Vedomosti and that it would change the paper into a ser-
vile version of itself under the same label (Vedomosti, 
23.04.2020). Leaving Vedomosti was then the logical 
consequence of his permanent appointment.



RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 258, 9 November 2020 9

The mass walkout caused a  stir within the Rus-
sian media landscape, as Vedomosti had been setting 
standards across the industry. Commentators saw this 
as a fatal blow to the publication, and suggested that 
attempts to get rid of the critical and independent jour-
nalists would not be possible without a  loss of talent 
(Malkova / Mironenko, 16.06.2020). It is also note-
worthy that, as the commentators remark, the fate of 
Vedomosti is not an isolated incident, but only one more 
case of disappearing spaces for critical and high-level 
investigative journalism.

Embattled Newsrooms, Shrinking Spaces
Observers of the events at Vedomosti felt reminded of 
previous cases where journalistic outlets that had been 
known for investigative journalism came under pres-
sure from the authorities, which led to the firing or vol-
untary departure of editors or the closing of outlets (it 
is not always clear whether someone was fired or if they 
pre-empted their firing by resigning). The non-exhaus-
tive list of newsrooms that came under pressure in the 
past 10 years includes those of TV channels (Dozhd.tv, 
REN TV, TV2), newspapers (Vedomosti, Kommersant, 
Forbes) and online publications (Lenta.ru; Grani.ru, 
Gazeta.ru), entire media holdings (RMG) and a news 
agency (RIA Novosti). It is noteworthy that this “reining 
in” of newsrooms often took place through the owners 
of the media companies, while interference by state 
authorities often remained indirect, and that the proc-
ess was dynamic and subtle (for a general description 
of this process see Pleines in this issue). For example, in 
2014, the online publication Lenta.ru was investigated 
by the consumer protection bureau “Roskomnadzor” for 
an interview it published with a leader of the Ukrain-
ian nationalist “right sector” on allegations of promot-
ing extremism. The warning by the authorities led to 
the firing of editor-in-chief Galina Timtshenko and of 
many other staff members (Ekho Moskvy, 12.05.2014). 
As a consequence, about 80 employees quit in solidarity, 
while Timtshenko was replaced by an editor from a pro-
Kremlin news site. Timtshenko and others later started 
the exile medium Meduza, based in Latvia.

In 2019, two journalists of the newspaper “Kommer-
sant” lost their jobs after they wrote an article about the 
pending replacement of the Federation Council’s chair-
person Valentina Matvienko. While the director general 
of Kommersant cites the violation of professional stand-
ards as the reason for the firing, one of the fired jour-
nalists was sure that Matvienko had complained about 
the article to the owner, Alisher Usmanov, and that this 
was the true reason behind their firing (Novaya Gazeta, 
20.05.2019). Eleven other journalists quit in solidarity, 
while over 100 other Kommersant staff signed an open 
letter stating that political reporting was not possible 

in Russia for the foreseeable future: “The Kommersant 
team feels obliged to inform its readers that Kommer-
sant will not be able to inform them about Russian policy 
for an indefinite period of time. Readers, partners and 
advertisers of Kommersant Publishing House will be 
deprived of quality and unbiased coverage of a number 
of domestic political events” (Chernykh, 20.05.2019).

A third example concerns the fate of the RBC Media 
holding owned at that time by oligarch Mikhail Prokho-
rov. The medium was famous for investigative formats, 
including coverage connected to the Panama Papers. In 
2016, one of three editors was suddenly let go, while the 
other two quit. They were replaced by two editors who 
had formerly worked at the news agency Tass. While 
the exact cause of the dismissal is not clear, it is likely 
that it was connected to the reporting that often came 
into the crosshairs of those in power, e.g. stories about 
the origin of their wealth.

From the literature we know that in media markets 
that remain somewhat pluralistic, journalists faced with 
an editorial policy (or pressures to self-censor) can always 
decide to look for work elsewhere, somewhere where edi-
torial policy is more in line with their moral code. More-
over, there is an understanding among journalists that 
more “important” media (e.g. those with higher reach) 
have less freedom from interferences than print outlets, 
smaller organizations, and more specialized or online 
media. As control extends over more types of media 
outlets, the opportunities for moving on become fewer. 
Hence, it is telling that Novaya Gazeta at that time saw 
the fate of RBC as a clear sign that niches for independ-
ent journalism were shrinking, as control was extended 
beyond TV with its large audience to the much smaller 
print and online publications (Martinov, 13.05.2016).

“Solid Double Lines” in Reporting and 
Self-Censorship
After they were brought in to replace the editors-in-chief 
at RBC, the new editors Elizaveta Golikova and Igor 
Trosnikov held a noteworthy meeting in which they 
spoke about their new guidelines for journalistic work 
that was later leaked. The editors compared reporting 
to participating in traffic, where “driving over a solid 
double line” was also punished. Rules in journalism, 
they implied, just like traffic rules, protect both those 
driving in cars [the journalist] and the pedestrians [the 
public?]. What also became clear from the exchange 
was—and here the limits of the traffic rules-analogy 
were most visible—that nobody knew where the “solid 
double line” was supposed to be located, and that in fact 
the line was “always moving” (Meduza, 08.06.2016). 
This exchange reflects how pressure in newsrooms is 
relayed in practice: while everybody assumes that some 
rules exist regarding what is permissible to write with-



RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 258, 9 November 2020 10

out prompting a crackdown, these rules are by no means 
clear. Such red lines are often communicated euphemis-
tically to the journalists, who then have to interpret them 
within their specific context. This might then lead to 
misinterpretations. This was the case at the RBC news-
room, where the traffic rules analogy leaves room for 
interpretation of who exactly was meant by the “pedes-
trians” that were also to be protected. Furthermore, as 
seen in the case of RBC, they sometimes emerge after 
the reporting has already taken place, when an owner 
or powerful state official takes offence and intervenes 
(Zeveleva 2020). Consequently, journalists attempting 
to manage these pressures to self-censor always operate 
under uncertainty.

How Can Journalists React to the Pressures 
to Self-Censor That Media Owners Levy on 
Them?
What could journalists do in reaction to the pressures 
they face when pursuing independent reporting? The 
literature suggests that many journalists react with 
conformism and self-censorship which is, furthermore, 
often internalized and not perceived as self-censorship at 

all by those engaging in it (Kohut 2009, Koltsova 2006, 
Schimpfössl / Yablokov 2014). This is what one journal-
ist claims is the take-home message of the developments 
in Russia: Working well is bad, quality does not matter, 
and the only thing that keeps you safe is not to quarrel 
with anyone in a high position (Saprykin, 14.05.2016). 
Other reactions might be to rationalize these pressures 
as being part of normal editorial processes, or to test the 
limits of what is permissible to write. However, as dis-
cussed before, toeing the line may be difficult if the line 
of acceptable writing constantly moves. Yet other jour-
nalists attempt to resist censorship instead of adjusting 
their reporting to it. The past decade is full of examples 
of mass resignations from embattled newsrooms like 
the ones discussed in this text, and most of the journal-
ists who were let go did find other employment in their 
field. The fact that critical investigative journalism has 
been relegated to ever smaller niches, while TV stations, 
major newspapers and online media are brought under 
increasing control by the state has prompted those jour-
nalists who are critical of the regime to move to inde-
pendent, self-owned media and blogs.

About the Author
Esther Somfalvy is a research fellow at the Research Centre for East European Studies at the University of Bremen. Her 
research interests include comparative authoritarianism studies, political institutions (parliaments, elections), and media.

This publication was produced within the research project “Media control as source of political power: The role of oli-
garchs in electoral authoritarian regimes”, which is funded by the Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG, German 
Research Foundation)—grant no. 391270526.

Bibliography
•	 Chernykh, Aleksandr (20.05.2019): Obrashchenie kollektiva k chitatelyam. “My uvereny chto nasha strana dosto-

ina svobody slov” (Appeal of the Kommersant staff to the readers: “We are sure that our country deserves freedom 
of speech”). Ekho Moskvy. Retrieved from: https://echo.msk.ru/blog/gorod095/2429737-echo/.

•	 Ekho Moskyv (12.04.2014): “Lenta ru” poluchila preduprezhdenie ot Roskomnadzora za inter’iu s odnim iz “pra-
vogo sektora” (Lenta.ru received a warning from Roskomnadzor for an interview with one of the leaders of the 

“Right Sector”). Retrieved from: https://echo.msk.ru/news/1277372-echo.html.
•	 Kohut, Andrew (2000): Self-Censorship: Counting the Ways. Columbia Journalism Review, 39(1), 42.
•	 Malkova, Irina / Mironenko, Petr et al. (12.05.2020): Kak “Rosneft” spryatalas’ za vladel’cami gazety “Vedomosti” 

(How Rosneft hid behind the owners of the Vedomosti newspaper). The Bell. Retrieved from: https://thebell.io/
kak-rosneft-spryatalas-za-vladeltsami-gazety-vedomosti.

•	 Malkova, Irina / Mironenko (16.06.2020): Konec “Vedomostei”: v redakcii smenilas’ vlast’ i nachalsya iskhod zhur-
nalistov (The End of “Vedomosti”. Power in the newsroom changed and the exodus of journalists has begun). The 
Bell. Retrieved from: https://thebell.io/konets-vedomostej-v-redaktsii-smenilas-vlast-i-nachalsya-ishod-zhurnalistov.

•	 Martinov, Kirill (13.05.2016): Konec RBK: Gibridnaya voina protiv media (The end of RBC: 
hybrid warfare against the media). Novaya Gazeta. Retrieved from: https://novayagazeta.ru/
articles/2016/05/13/68591-konets-rbk-gibridnaya-voyna-protiv-media.

•	 Meduza (08.06.2016): “Esli kto-to schitaet, chto mozhno pryamo voobshche vse – eto ne tak” Vstrecha sotrud-
nikov RBK s novym rukovodstvom: razshifrovka (“If someone thinks that everything is possible—it is not” 
Meeting of RBC employees with the new management: transcript). Meduza. Retrieved from: https://meduza.io/
feature/2016/07/08/esli-kto-to-schitaet-chto-mozhno-pryamo-voobsche-vse-eto-ne-tak

https://echo.msk.ru/blog/gorod095/2429737-echo/
https://echo.msk.ru/news/1277372-echo.html
https://thebell.io/kak-rosneft-spryatalas-za-vladeltsami-gazety-vedomosti
https://thebell.io/kak-rosneft-spryatalas-za-vladeltsami-gazety-vedomosti
https://thebell.io/konets-vedomostej-v-redaktsii-smenilas-vlast-i-nachalsya-ishod-zhurnalistov
https://novayagazeta.ru/articles/2016/05/13/68591-konets-rbk-gibridnaya-voyna-protiv-media
https://novayagazeta.ru/articles/2016/05/13/68591-konets-rbk-gibridnaya-voyna-protiv-media
https://meduza.io/feature/2016/07/08/esli-kto-to-schitaet-chto-mozhno-pryamo-voobsche-vse-eto-ne-tak
https://meduza.io/feature/2016/07/08/esli-kto-to-schitaet-chto-mozhno-pryamo-voobsche-vse-eto-ne-tak


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 258, 9 November 2020 11

•	 Meduza (31.03.2020): Redaktory “Vedomostei” napisali pis‘mo novym sobstvennikam. Oni predlozhili nazna-
chit’ glavredom gazety Anfisu Boronynu vmesto “chuzhdykh zhurnalistskim principam” novykh rukovodite-
lei. Vedomosti editors wrote a letter to the new owners. They proposed that Anfisa Voronina be appointed head 
of the newspaper instead of people “alien to journalistic principles”. Meduza, retrieved from: https://meduza.io/
feature/2020/03/31/redaktory-vedomostey-napisali-pismo-novym-sobstvennikam.

•	 Meduza (12.05.2020): “Conspiring with these people”. How Rosneft trapped one of Russia’s top business news-
papers and left the nominal owner with $15.1 million in profits. A joint investigation. Retrieved from: https://
meduza.io/en/feature/2020/05/12/conspiring-with-these-people.

•	 Novaya Gazeta (20.05.2019): Dvukh zhurnalistov “Kommersanta” uvolili posle stat’i o Matvienko. Za nimi ushel 
ves’ otdel’ politiki (Two Kommersant journalists were fired after an article about Matvienko. The entire politics 
department followed them). Retrieved from: https://novayagazeta.ru/news/2019/05/20/151810-dvuh-zhurnalis-
tov-kommersanta-uvolili-posle-stati-o-vozmozhnoy-otstavke-valentiny-matvienko.

•	 Otkrytie Media (Open Media) (22.04.2020): Gendirektor “Levada-Centr” Lev Gudkov podtverdil ‘
•	 “Otrkrytym media”, chto i.o. glavreda “Vedomostei” Andrei Shmarov deistvitel’no zapretil svoim sotrudnikam 

pisat’ ob oprosakh “Levady” (Levada Center CEO Lev Gudkov confirmed to Open Media that the acting edi-
tor-in-chief of Vedomosti Andrei Shmarov, indeed forbade his employees to write about Levada’s polls). Telegram. 
Retrieved from: https://t.me/OpenMedia/5744.

•	 Saprykin, Yurii (14.05.2016): Pobedietelei ne budet (There will be no winners). Novoe Vremya. Retrieved from: 
https://newtimes.ru/articles/detail/110509/.

•	 Schimpfössl, Elisabeth/ Yablokov, Ilya. 2014. Coercion or Conformism? Censorship and Self-Censorship among 
Russian Media Personalities and Reporters in the 2010s, Demokratizatsiya, 295–311.

•	 Skjerdal, Terje S. (2008): Self-censorship Among News Journalists in the Ethiopian state Media, African Com-
munication Research, 1(2), 185–206.

•	 Vedomosti (23.04.2020): Novye “Vedomosti”. Kak i pochemu menyaetsya redakcionnaya politika i degra-
diruet kachestvennye SMI (New Vedomosti. How and why the editorial policy is changing and qual-
ity media degrading). Opinion. Editors of Vedomosti. Retrieved from: https://www.vedomosti.ru/opinion/
articles/2020/04/23/827133-novie-vedomosti.

https://meduza.io/feature/2020/03/31/redaktory-vedomostey-napisali-pismo-novym-sobstvennikam
https://meduza.io/feature/2020/03/31/redaktory-vedomostey-napisali-pismo-novym-sobstvennikam
https://meduza.io/en/feature/2020/05/12/conspiring-with-these-people
https://meduza.io/en/feature/2020/05/12/conspiring-with-these-people
https://novayagazeta.ru/news/2019/05/20/151810-dvuh-zhurnalistov-kommersanta-uvolili-posle-stati-o-vozmozhnoy-otstavke-valentiny-matvienko
https://novayagazeta.ru/news/2019/05/20/151810-dvuh-zhurnalistov-kommersanta-uvolili-posle-stati-o-vozmozhnoy-otstavke-valentiny-matvienko
https://t.me/OpenMedia/5744
https://newtimes.ru/articles/detail/110509/
https://www.vedomosti.ru/opinion/articles/2020/04/23/827133-novie-vedomosti
https://www.vedomosti.ru/opinion/articles/2020/04/23/827133-novie-vedomosti


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 258, 9 November 2020 12

Introduction
Over the last decades, the Russian social media landscape 
has developed into a fragmented field in which global 
social media platforms and messengers such as Face-
book, Google and WhatsApp compete with their Russia-
based competitors such as VK.ru, Yandex and Telegram. 
This is a rather unique situation worldwide: even when 
countries have their own social media platforms, these 
are either not that popular, or, as in China, global plat-
forms are not allowed on the market to compete freely 
with domestic social networks. As of 2019, the most pop-
ular social media platform in Russia was YouTube (87% 
of user share in the country), followed by VK.ru (83%), 
WhatsApp (69%), Instagram (56%) and Odnoklassniki 
(54%). Facebook was ranked only 7th in this rating, after 
the Russia-based messenger Viber (Statista 2020).

These platforms have different overage user profiles 
and constitute in essence large filter bubbles for different 
social milieus of Russian society. Thus, Odnoklassniki 
(‘Classmates’) has a reputation of being a social network 
for elderly people, with depoliticised content, Facebook 
is often seen as a bulwark of liberal intellectuals, and 
Telegram is used both by pro-state and oppositional 
actors to follow the other’s behind-the-scenes actions. 
Over time, users migrate from one social network to 
another, and the images of the platforms transform 
accordingly. Thus, Twitter, which used to be popular 
for political content in the beginning of 2010s, in recent 
years has given way to Instagram, which has become 
a forum not only for celebrity gossip, but also for polit-
ical discussions. In this fragmented landscape, different 
social media platforms play specific roles, both for the 
state and for civil society. In this article, I will briefly 
outline the previous development of Russian political 
communication on social media and assess the status 
quo in this tug-of-war between state and society.

In the Beginning Was Freedom
Until the 2010s, online communication in Russia 
remained largely unregulated, while media law for 

traditional media was already rather restrictive. As 
a result, RuNet (Russian Internet) has developed into 
a  rather free space with a well-developed political 
blogosphere. In the late 2000s, a  research team at 
the Berkman Centre for Internet & Society mapped 
the Russian political blogosphere and found that the 
online “news diets” of Russian bloggers were more 
independent and oppositional than that of the average 
Russian Internet user (Etling et al. 2010). These results 
were indirectly confirmed by Koltsova and Shchet-
bak (2015), who explored political postings of the top 
2000 bloggers of the LiveJournal blogging platform 
gathered in 2011 and 2012 and concluded that “Rus-
sian blogs performed the role of a media ‘stronghold’ 
of the political opposition” (Koltsova and Shcher-
bak 2015, p. 1). Despite this evidence of the opposi-
tional character of the Russian political blogosphere, 
many scholars at the end of 2000s expressed doubt 
regarding the democratizing potential of the RuNet. 
Sarah Oates in her book “Revolution Stalled” wrote 
that “until December 2011, there was little compel-
ling evidence that the Internet had made a significant 
difference in Russian mainstream politics” (Oates 
2013, p. 1).

The protest movement ‘For fair elections’ in 2011–
2012 proved these estimations wrong. It began as a reac-
tion to cases of election fraud, which were documented 
by citizens and spread via social media. According to 
many scholars, social media, in particular Facebook, 
played a significant role in mobilizing the protesters 
(Bodrunova and Litvinenko 2013, Kluyeva 2016, Deni-
sova 2017). In his study of protest communities on 
Facebook and Vkontakte, Panchenko concluded that 
despite the small number of users of Facebook in Rus-
sia compared to the Russian social network VK, the 
audience of the protest communities on FB was twice 
as big as that of VK (Panchenko 2012). Protesters 
used online tools for self-organization, for voting for 
speakers at the rallies, and for organizing single-per-
son protests.

ANALYSIS

Social Media in Russia: Between State and Society
By Anna Litvinenko (Free University Berlin)

DOI: 10.3929/ethz-b-000450633

Abstract
Social media in Russia exists in a state of flux between the increasing state control on the one hand and the 
tradition of free online communication in the country on the other. Despite the risks free online spaces 
might constitute to the stability of the regime, the state continues to tolerate them, as they also provide 
a number of benefits for the regime, such as citizen feedback, illusion of democracy and a way to vent 
people’s anger.



RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 258, 9 November 2020 13

The State Strikes Back
In the years prior to 2012, communication of the state 
on social networks was rather scarce and was mostly 
limited to blogging of governmental officials. As Toepfl 
(2012) wrote, it was then-President Dmitriy Medvedev’s 
use of new digital technologies that made many other 
officials start their own blogs. Toepfl examined the con-
tent of blogs of regional leaders and concluded that these 
blogs played “a far greater role in generating legitimacy 
for the Russian political system than they do in democ-
racies, because the semi-authoritarian Russian system 
lacks other mechanisms which generate (input) legiti-
macy in developed democracies” (Toepfl, 2012, p. 1435). 
Bode and Makarychev compared the content of opposi-
tion and pro-government bloggers in 2011–2012 and 
found that pro-state blogging was used by state offi-
cials as a “depoliticizing [tool] meant to decrease the 
degree of—and space for—political expression” (Bode 
und Makarychev 2013, p. 55).

Toepfl also analyzed the ways in which the govern-
ment dealt with scandals spread via social media using 
the example of two case studies of scandals that emerged 
and evolved on social media. He concluded that tradi-
tional pro-state media “played a crucial role not only in 
the outbreak but also in the framing of the two scan-
dals” (Toepfl 2011, p. 1313). These studies showed that 
the state was trying out different mechanisms of co-
optation of social media even before the third term of 
Putin’s presidency.

After the protests of 2011–2012, the government 
became aware of the mobilizing potential of online 
media and implemented a series of restrictive Internet 
laws. The most prominent of them was the so-called 

“Yarovaya-package” of 2016, which obliged Internet 
providers to store all data for half a year and intro-
duced stricter punishment for reposting of “pro-ter-
rorist” or “extremist” content. In 2019, several new 
laws marked a milestone in the development of Inter-
net control in Russia, the laws against “fake news” 
and “disrespect” of governmental officials online, as 
well as the so-called “Sovereign Internet” bill. The 
latter obliged providers to install state monitoring 
tools, which grants the state even more control over 
online content.

As Vendil Pallin notes, “most laws are not system-
atically implemented and by no means all opposition 
content that is posted on the Internet leads to legal or 
other actions from the authorities” (Vendil Pallin 2017, 
p. 17). These laws have, however, had a remarkable effect 
on society, namely in terms of increase of self-censor-
ship among media professionals as well as among aver-
age Internet users (Bodrunova et al., 2020).

Alongside these restrictive measures, the government 
has been increasingly using co-optation strategies to pro-

mote its agenda through social media. For instance, it 
is known that paid trolls are used to promote pro-state 
discourse as well as to defame opposition. In addition, 
as studies have shown (Zavadski and Toepfl 2018; 
Daucé 2017), the Russia-based search engine Yandex 
employs algorithms that lead to reinforcement of pro-
state narratives.

“Be Like Water”: Civil Society Keeps 
Finding Free Spaces Online
Although the state has learned to use social media for 
its own purposes, free online spaces have not ceased 
to exist. On the one hand, the tradition of free online 
communication in Russia seems to be hard to erase. On 
the other hand, free communication spaces can be of 
interest to the regime (Toepfl 2020, Stockmann 2013). 
They might serve as feedback mechanisms for the state, 
which are essential in the absence of normally-func-
tioning opinion polls. It can also give people an illusion 
of democratic freedoms and a way to vent their anger. 
These benefits, however, come with certain risks to the 
regime (Toepfl 2020).

Thus, YouTube, which has been tolerated by the Rus-
sian state, has developed into an alternative to television 
in Russia, with a prominent oppositional agenda. My 
research on the most popular political YouTube videos 
in Russia during the presidential campaign of 2018 has 
shown that anti-Putin discourse prevailed in the top 
videos on Russian YouTube. The so-called “Schoolchil-
dren’s Protests” of 2017 were triggered by a YouTube 
video by Alexey Navalny about the alleged corruption 
of the Prime Minister Medvedev. This video, “He is not 
Dimon to you”, has so far gathered more than 36 mil-
lion views on YouTube.

Obviously, this social network constitutes a certain 
risk for the stability of the regime. However, banning 
the platform, which is highly popular among younger 
Russians and is a source of income for many citizens, 
would mean for the government risking an unpredict-
able wave of protests.

The ban of Telegram, which lasted from 2018 
through July 2020, has demonstrated the counterpro-
ductiveness of this measure. During its ban, Telegram 
even increased its number of Russian users, and has 
become an important arena for oppositional talk, leaks, 
and coordination of protests. The government began to 
involve itself in Telegram and to manipulate anonymous 
news channels in its interests (Rubin 2018). As a result, 
the Russian segment of Telegram resembles a big bazaar 
of leaks, rumours and compromising materials, where it 
is hardly possible to orient oneself. Many respondents in 
my recent study on anonymous news channels on Tele-
gram, which I conducted together with Anna Smolya-
rova, admitted that they ceased to follow politics on Tele-



RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 258, 9 November 2020 14

gram because they were overwhelmed with the amount 
of unreliable information there.

And the Winner Is…?
In 2019, two notable cases showed that despite the con-
trol tools the state has at its disposal, the power of social 
media can still challenge state authorities in Russia. The 
first case was the arrest of the investigative reporter of 
news portal Meduza Ivan Golunov. He was detained 
in Summer 2019 for alleged drug dealing. A wave of 
solidarity that started on social media under the hash-
tag #ЯМыИванГолунов (#IWeIvanGolunov) made the 
authorities withdraw the fabricated accusation. The sec-
ond case was that of the student Yegor Zhukov, who was 
detained during the Moscow protests alongside with 
other protesters. Thanks to a  large support campaign 
organised via multiple social media platforms, he was 
not imprisoned.

Social media has also been used by protesters in 
numerous local protests of recent years. For instance, 
in August 2020, the defenders of Kushtau mountain 
in Bashkortostan managed to stream their protest via 
social media despite local blocking of Internet connec-
tion. During the Covid-19 lockdown, users invented 
a new way to express their protest: the so-called “online 
rallies” on Yandex-maps, where people usually share 
traffic information. Citizens posted comments criti-
cal of the government on map locations in front of city 
administrations. The comments were soon deleted, but 
this showed how inexhaustible and creative users are in 
adopting new methods of using social media to voice 
their discontent.

The use of social media by citizens has among others 
one particularly important ‘side effect’: people learn to 
hold those in charge accountable. A study by Kamilla 
Nigmatullina and myself (Litvinenko and Nigmatul-
lina 2020) on local media freedom in 33 Russian regions 
showed that VK public pages of local news outlets are 
usually full of critical comments. One small anecdote 
perfectly illustrates the relationship between officials and 
citizens in regard to social media: In 2019, administra-
tions of the Russian regions had to implement a social 
media monitoring system “Incident Management”. 
Local authorities were obliged to monitor and react to 
critical comments of citizens on social media. People 
very soon understood that posting a comment online 
was a quite effective way to complain about any short-
coming in the city. As a  result, citizens have become 
more demanding and now expect immediate response 
from city administration. At the same time, public rela-
tions specialists working with the system reported that 
they were overwhelmed with the increase in workload 
that came with this monitoring and giving feedback to 
the citizens.

This example shows that, although the state has tools 
of control over social media at its disposal, it still can-
not enjoy the benefits of online communication with-
out taking certain risks. The state is forced to deal with 
the free nature of bottom-up communication and toler-
ate a certain amount of Internet freedom, which means 
that the window of opportunity for political dissent in 
the country remains open.

About the Author
Anna Litvinenko, PhD, is a researcher at the Division for Digitalization and Participation at the Institute for Media 
and Communication Studies of the Free University Berlin.

Bibliography
•	 Bode, N., & Makarychev, A. (2013). The New Social Media in Russia. Problems of Post-Communism, 60(2), 53–62. 

https://doi.org/10.2753/PPC1075-8216600205
•	 Bodrunova, S., & Litvinenko, A. (2013). New media and the political protest: The formation of a public counter-

sphere in Russia of 2008–2012. In A. Makarychev & A. Mommen (Eds.), Russia’s changing economic and political 
regimes (pp. 29–65). London: Routledge.

•	 Bodrunova, S. S., Litvinenko, A., & Nigmatullina, K. (2020). Who is the censor? Self-censorship of Russian jour-
nalists in professional routines and social networking. Journalism. https://doi.org/10.1177/1464884920941965

•	 Etling, B., Alexanyan, K., Kelly, J., Faris, R., Palfrey, J., and Gasser, U. Public Discourse in the Russian Blogo-
sphere: Mapping RuNet Politics and Mobilization. Berkman Center Research Publication No. 2010-11, 2010.

•	 Denisova, A. (2017). Democracy, protest and public sphere in Russia after the 2011–2012 anti-government pro-
tests: digital media at stake. Media, Culture & Society, 39(7), 976–994. https://doi.org/10.1177/0163443716682075

•	 Daucé, F. (2017). Politicheskie konfliktyi vokrug interneta v Rossii: keys instrumenta “Yandeks.novosti” [Political 
Conflicts around the Internet in Russia: The Case of Yandex.Novosti]. Laboratorium. (2). Retrieved from http://
www.soclabo.org/index.php/laboratorium/article/view/681

•	 Gandhi, J., & Lust-Okar, E. (2009). Elections Under Authoritarianism. Annual Review of Political Science, 12(1), 
403–422. https://doi.org/10.1146/annurev.polisci.11.060106.095434

https://doi.org/10.2753/PPC1075-8216600205
https://doi.org/10.1177/1464884920941965
https://doi.org/10.1177/0163443716682075
http://www.soclabo.org/index.php/laboratorium/article/view/681
http://www.soclabo.org/index.php/laboratorium/article/view/681
https://doi.org/10.1146/annurev.polisci.11.060106.095434


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 258, 9 November 2020 15

•	 Klyueva, A. Taming Online Political Engagement in Russia: Disempowered Publics, Empowered State, and Chal-
lenges of the Fully Functioning Society. International Journal of Communication, 2016.

•	 Koltsova, O., & Shcherbak, A. (2015). ‘LiveJournal Libra!’: The political blogosphere and voting preferences in Rus-
sia in 2011–2012. New Media & Society, 17(10), 1715–1732. https://doi.org/10.1177/1461444814531875

•	 Litvinenko, A., & Nigmatullina, K. (2020). Local Dimensions of Media Freedom: A Comparative Analysis of 
News Media Landscapes in 33 Russian Regions. Demokratizatsiya: The Journal of Post-Soviet Democratization 28(3), 
393–418. https://www.muse.jhu.edu/article/762321

•	 Panchenko, Egor. 2012. “Mitingi za chestnye vybory: protestnaia aktivnost v sotsialnykh setiakh” (Meetings 
About Honest Elections: Protest Activity on Social Networks). Digital Icons, no. 7, www.digitalicons.org/issue07/
files/2012/06/7.5.5_Panchenko.pdf, accessed January 20, 2013. Media.

•	 Rubin, M. (2018) Telega iz Kremlya [Telegram from Kremlin]. Retrieved from https://www.proekt.media/narrative/
telegram-kanaly/

•	 Oates, S. (2013). Revolution Stalled: Oxford University Press.
•	 Statista (2020) Leading social media platforms in Russia as of 3rd quarter of 2019, Retrieved from: https://www.

statista.com/statistics/867549/top-active-social-media-platforms-in-russia/
•	 Stockmann, D. (2013). Media commercialization and authoritarian rule in China. Cambridge: Cambridge Uni-

versity Press.
•	 Toepfl, F. (2011). Managing public outrage: Power, scandal, and new media in contemporary Russia. New Media 

& Society, 13(8), 1301–1319. https://doi.org/10.1177/1461444811405021
•	 Toepfl, F. (2012). Blogging for the Sake of the President: The Online Diaries of Russian Governors. Europe-Asia 

Studies, 64(8), 1435–1459. https://doi.org/10.1080/09668136.2012.712261
•	 Toepfl, F. (2020) Comparing Authoritarian Publics. The Benefits and Risks of Three Types of Publics for Auto-

crats. Communication Theory. https://doi.org/10.1093/ct/qtz015
•	 Vendil Pallin, C. (2017). Internet control through ownership: the case of Russia. Post-Soviet Affairs, 33(1), 16–33. 

https://doi.org/10.1080/1060586X.2015.1121712
•	 Zavadski A, Toepfl F. (2019) Querying the Internet as a mnemonic practice: how search engines mediate four types 

of past events in Russia. Media, Culture & Society. 41(1):21–37. doi:10.1177/0163443718764565

https://doi.org/10.1177/1461444814531875
https://www.muse.jhu.edu/article/762321
http://www.digitalicons.org/issue07/files/2012/06/7.5.5_Panchenko.pdf
http://www.digitalicons.org/issue07/files/2012/06/7.5.5_Panchenko.pdf
https://www.proekt.media/narrative/telegram-kanaly/
https://www.proekt.media/narrative/telegram-kanaly/
https://www.statista.com/statistics/867549/top-active-social-media-platforms-in-russia/
https://www.statista.com/statistics/867549/top-active-social-media-platforms-in-russia/
https://doi.org/10.1177/1461444811405021
https://doi.org/10.1080/09668136.2012.712261
https://doi.org/10.1093/ct/qtz015
https://doi.org/10.1080/1060586X.2015.1121712
https://doi.org/10.1177/0163443718764565


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 258, 9 November 2020 16

ABOUT THE RUSSIAN ANALY TICAL DIGEST

Any opinions expressed in the Russian Analytical Digest are exclusively those of the authors. 
Reprint possible with permission by the editors.

Editors: Stephen Aris, Matthias Neumann, Robert Orttung, Jeronim Perović, Heiko Pleines, Hans-Henning Schröder, Aglaya Snetkov
Layout: Cengiz Kibaroglu, Matthias Neumann, Michael Clemens

ISSN 1863-0421 © 2020 by Forschungsstelle Osteuropa an der Universität Bremen, Bremen and Center for Security Studies, Zürich
Research Centre for East European Studies at the University of Bremen • Country Analytical Digests • Klagenfurter Str. 8 • 28359 Bremen •Germany

Phone: +49 421-218-69600 • Telefax: +49 421-218-69607 • e-mail: laender-analysen@uni-bremen.de • Internet: www.css.ethz.ch/en/publications/rad.html

Editors: Stephen Aris, Matthias Neumann, Robert Orttung, Jeronim Perović, Heiko Pleines, Hans-Henning Schröder, Aglaya Snetkov

The Russian Analytical Digest is a bi-weekly internet publication jointly produced by the Research Centre for East European Studies [Forschungs
stelle Osteuropa] at the University of Bremen (www.forschungsstelle.uni-bremen.de), the Center for Security Studies (CSS) at the Swiss Federal 
Institute of Technology Zurich (ETH Zurich), the Center for Eastern European Studies at the University of Zurich (http://www.cees.uzh.
ch), the Institute for European, Russian and Eurasian Studies at The George Washington University (https://ieres.elliott.gwu.edu), and the 
German Association for East European Studies (DGO). The Digest draws on contributions to the German-language Russland-Analysen (www.
laender-analysen.de/russland), and the CSS analytical network on Russia and Eurasia (www.css.ethz.ch/en/publications/rad.html). The Russian 
Analytical Digest covers political, economic, and social developments in Russia and its regions, and looks at Russia’s role in international relations. 

To subscribe or unsubscribe to the Russian Analytical Digest, please visit our web page at http://www.css.ethz.ch/en/publications/rad.html

Research Centre for East European Studies at the University of Bremen
Founded in 1982, the Research Centre for East European Studies (Forschungsstelle Osteuropa) at the University of Bremen is dedicated to the 
interdisciplinary analysis of socialist and post-socialist developments in the countries of Central and Eastern Europe. The major focus is on the 
role of dissent, opposition and civil society in their historic, political, sociological and cultural dimensions.
With a unique archive on dissident culture under socialism and with an extensive collection of publications on Central and Eastern Europe, the 
Research Centre regularly hosts visiting scholars from all over the world.
One of the core missions of the institute is the dissemination of academic knowledge to the interested public. This includes regular e-mail news-
letters covering current developments in Central and Eastern Europe.

The Center for Security Studies (CSS) at ETH Zurich
The Center for Security Studies (CSS) at ETH Zurich is a center of competence for Swiss and international security policy. It offers security 
policy expertise in research, teaching, and consultancy. The CSS promotes understanding of security policy challenges as a contribution to a more 
peaceful world. Its work is independent, practice-relevant, and based on a sound academic footing.
The CSS combines research and policy consultancy and, as such, functions as a bridge between academia and practice. It trains highly qualified 
junior researchers and serves as a point of contact and information for the interested public.

The Institute for European, Russian and Eurasian Studies, The Elliott School of International Affairs, The George Washington University
The Institute for European, Russian and Eurasian Studies is home to a Master‘s program in European and Eurasian Studies, faculty members 
from political science, history, economics, sociology, anthropology, language and literature, and other fields, visiting scholars from around the 
world, research associates, graduate student fellows, and a rich assortment of brown bag lunches, seminars, public lectures, and conferences.

The Center for Eastern European Studies (CEES) at the University of Zurich
The Center for Eastern European Studies (CEES) at the University of Zurich is a center of excellence for Russian, Eastern European and Eurasian 
studies. It offers expertise in research, teaching and consultancy. The CEES is the University’s hub for interdisciplinary and contemporary studies 
of a vast region, comprising the former socialist states of Eastern Europe and the countries of the post-Soviet space. As an independent academic 
institution, the CEES provides expertise for decision makers in politics and in the field of the economy. It serves as a link between academia and 
practitioners and as a point of contact and reference for the media and the wider public.

http://www.forschungsstelle.uni-bremen.de
http://www.cees.uzh.ch
http://www.cees.uzh.ch
https://ieres.elliott.gwu.edu
http://www.laender-analysen.de/russland
http://www.laender-analysen.de/russland
http://www.css.ethz.ch/en/publications/rad.html
http://www.css.ethz.ch/en/publications/rad.html

	Analysis
	Media Control as Source of Political Power: Differentiating Reach and Impact

	By Heiko Pleines (Research Centre for East European Studies at the University of Bremen)
	Opinion Poll
	Preferred News Sources of the Russian Population

	Analysis
	Shrinking Niches for Independent Journalism: the Case of Vedomosti

	By Esther Somfalvy (Research Centre for East European Studies at the University of Bremen)
	Analysis
	Social Media in Russia: Between State and Society

	By Anna Litvinenko (Free University Berlin)

